ankort
Jag fick en rabarberrot i våras och grävde ner den. Förväntade mig inte nån skörd, men inte ens ett grässtrå har kommit upp ovanför jorden. Den stod fuktigt några dagar innan den planterades och under den tiden utvecklades små "hår", (skott?) på roten och den såg väldigt frisk ut.
Kan jag hoppas på att den börjar växa nästa vår?
Louise i Göteborg
Har den stått hela säsongen utan att visa liv är den nog död. Om den inte kommer nästa år heller får du skaffa en ny, krukodlad kanske?

Annars är rabarber mkt lättodlat och kan du tigga en rotbit är det ok att plantera nu också.
Eva i Norrköping
Nej, har det inte hänt nåt under sommaren nu låter det inte hoppfullt. Du kan få hämta plantor hos mig, jag blir inte av med dem! laugh.gif Grävde upp ett antal stånd och flyttade dem resp gav bort till vänner och bekanta, förra hösten. Men det fanns nån liten rotbit kvar på den gamla platsen, och i år har jag lika stora kraftiga bestånd på den gamla platsen som på den nya! Jag har så liten trdgård så jag vill få den platsen till annat.
KURT
En del rabarber sorter växer långsamt de första åren (d v s det tar några år innan de etablerar sig ordenligt och man kan skörda), men kommer det inget alls så kan den knappast överleva. Gräv upp och titta , man brukar kunna se om det är liv i rötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon