AnnaQ
Jag skulle vilja ha någon låg buske i en nyanlagd slänt ner mot en kalkstensmur. Det är en lantlig miljö med falurött trähus, och jag tror inte så mycket på barrväxter eller rhododendron. Vill hitta något som kan kännas naturligt i en torpmiljö.

Det är en ganska stor yta, säg 15 m2. Jag tror att det skulle kunna vara fint med något slags buskparti, men buskarna ska helst inte bli högre än en meter. Läget är ganska soligt. Växtzon 3 (Nyköpingstrakten).

Det är lerjord här och de rosor jag planterat hittills har trivts förträffligt (visserligen finns här massor av vilt, så det finns viss risk att de äts upp... jag hägnar in unga plantor eftersom de gamla rosorna tycks få vara ifred). Men eftersom jag är nybörjare vad gäller trädgård och eftersom tomten är mycket stor, vill jag inte skaffa mig alltför mycket jobb. Går det att få till ett vackert rosparti utan massor av underhållsarbete?

Den enda lämpliga buske jag identifierat i mina trädgårdsböcker är dvärgtry. Är det nåt att ha? Om jag ska satsa på rosor, har någon bra förslag? Vill ju helst ha gammaldags rosor i så fall.

All hjälp mottages tacksamt.
Cilla
Jajamen, inga problem att fylla 15m2 med rosor som inte behöver mycket skötsel! Men som alla andra buskar behöver de lite hjälp med vatten de första säsongerna.

Välj rosor som tål ett par klimatzoner kallare än du har och välj de friskaste sorterna. Allt om trädgårds roslista är bra att använda sig av här på nätet.

Ju fler sorter du väljer, desto större chans är det att du får blom också år då rostsvampen har det bra, och år då rådjuren spetsat in sig på din tomt (de har mycket olika smak lokalt också med rossorter).

Marktäckande rosor kan du sätta nära murkanten så att de väller över, medan de högre ställs bakom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon