Vi hade samma problem. När vi flyttade var häcken relativt nyplanterad, dvs den var liten ca 25 -30 cm högmen säljare talade aldrig om när den var planterad. Men de ignorerade trädgården det året så häcken var nog planterad året innan.
Vårt första år hann vi inte ens peta på den. Klippte den inte alls i tron att den då skulle växa... (Ja jag vet...!)
Men året efter så rensade bort vi ogräset runt varje planta i häcken, gödslade med blåkorn o VATTNADE! Den växte något enormt o gjorde helt klart skäl för benämningen snabbväxande. Detta år klippte vi häcken 2 ggr enligt alla böcker. En gång före midsommar ca 20 cm o en gång i augusti mer en fin slipning
I år såg vi till att ogräs höll sig bort , gödslade o vattnade ordentligt. Växer så det knakar. Den är nu ca 60 -70 cm hög på sina ställen. Enda stället där den är ca 40-50 är där den står i vår "bermudatriangel" mellan en pil, en björk+en tall o ett stort syrenträd.
Vi får många kommentarer om vår häck av våra grannar om hur fort den växer o det är kul för en amatör som jag.
Så mitt råd är Vattna ordentligt nu i början, gödsla då o då o framförallt LYD alla beskärningsråd om att klippa ner den. Det är värt det!!!
Lycka till från en amatör/trädgårdsmarodör....