Full version: HJÄLP!?
anne s
Hej hej
Har hittills levt i lycklig frånvaro av mördarsniglar. Hittade nyss en stor bjässe i källaren, men är det den spanska?
Den var grå-brun-beige med svarta ränder och fläckar. Ialla fall ingen jag sett tidigare. Vad är det för en?
Hoppas nån kan lugna mej...(eller?)
CillaM
Svårt att säga utan nån bild. Men det du beskriver låter som en pantersnigel, ofarlig, äter bara dött material.
zaaritha
Japp!
Pantersnigel--ofarlig!
anne s
Googlade på pantersnigel och det är den! (Eller rättare sagt Var...)Han hamnade oförtjänt i snigel-himlen tyvärr, men då vet jag bättre nästa gång. Och jag kan pusta ut ännu en dag mördar-dito förskonad!
Tack för info!
rosenkvitten
Hej Anne,
Tyvärr så är Pantersniglar INGA SNÄLLA sniglar. Jag har dem i min trädgård sen ett par år och de är kanske inte lika vidriga som mördarsniglarna men nästintill. De förökar sig snabbt och äter allt från smultron, sallad, bönor, och ärtor till squash och gurka..Särskilt förtjusta är panternsiglar i de första groddarna som kommer upp då frön gror.
Att de är snälla är alltså en villfarelse som antingen sprids av extrema djurvänner eller av någon som ej har haft dem i sitt eget trädgårdsland. Så jag vill uppmana alla att gå ut i skymningen ( de vilar under dagen) och plocka så många pantersniglar ni kan och döda dem på skonsammaste möjliga sätt dvs klipp isär dem med en sax och gräv ner dem.
mvh och LYCKA till från Pia
CillaM
Då kan jag direkt säga emot dig rosenkvitten! Pantersniglar äter ENBART förmultnade delar, blad som är avbrutna eller skadade fast ibland kan det hända att de ger sig på något friskt . De är harmlösa med andra ord. Detta är också något som många andra kan säga. Att du hittar dom i landet betyder att de håller rent från förmultnande växtdelar och annat, som du inte vill ha där. länk Det är bara den spanska skogssnigeln som utgör ett reellt hot.

Ändrat/tillagt: Kursiverad text.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon