Full version: Röda vinbär
Pius
Vad ska jag göra med mina röda vinbär?

Pius
Ingrid Zon3
2 förslag:
- Alldeles nyplockade, repa av dem från klasarna, mixa i matberedaren tillsammans med lite honung (efter smak). Frys i små förpackningar och ha på filen på morgonen. Smakar sommar i november, inte dumt!

- Vinbärspaj
Pajdeg
3 dl vetemjöl
1½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
125 g smält smör

Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt det smälta smöret och blanda ihop
snabbt. Tryck ut i en form, helst med löstagbar botten. Ställ in i kylen i
minst 30 minuter.

Fyllning
3 dl röda vinbär
2 dl crème fraiche
(Gäller för en låg paj. För en paj med ca 5 cm högt skal bör du fördubbla
mängden fyllning.)

Blanda ihop fyllningen och häll i pajskalet.
Grädda i 225 grader i 15 minuter. Låt pajen stå kvar i ugnen, men sänk
värmen till 150 grader och grädda ytterligare 15 minuter. Låt svalna.
Pudra över lite florsocker precis före servering. Man kan dessutom garnera
med några klasar röda vinbär.
Åsa, mälardalen zon 2
Denna mycket snabba kaka som inte ens behöver gräddas gjorde jag häromdagen, jag gjorde dock ingen hel tårta utan jag gjorde mindre sats och gjorde några små rundlar istället så det blev bakelser, jag hade ingen kokos men det blev mycket gott ändå. De enda bären jag hade på var röda vinbär.

Mixa 200g mandel + 100g torkade aprikoser i en matberedare, tillsätt 2-3 msk rom el annan sprit (alt. apelsinjuice), så den blir som en smulig deg.

Fodra en pajform med plastfilm och tryck ut degen i denna, strössla ca 0,5dl kokos på degplattan som man tryckt ut. Ställ formen kallt för att stelna och torka upp något.

Ta upp bottnen ur formen och lägg på ett fat. Ha på vispad grädde och bär.

--------------------
KURT
Man kan ju också vara mera radikal och helt enkelt gräva upp de röda vinbären och t ex plantera de betydligt mera mångsidiga svarta vinbären.
Pius
CITAT (KURT @ 12-07-2008, 12:30) *
Man kan ju också vara mera radikal och helt enkelt gräva upp de röda vinbären och t ex plantera de betydligt mera mångsidiga svarta vinbären.

Hi Hi! Ja det var ju också ett svar. rotfl.gif Men jag tror nog jag håller mig till mina röda bär. Jag kan ju plantera svarta också.

Pius
Grå
Googla på "Margits vinbärskaka" så får du upp ett jättebra recept på en smidig mjuk kaka som blir supergod oavsett om du kör röda eller svarta vinbär.

Jag kokade vinbärsgele häromdagen. Receptet till det hittar du här:
Icakuriren Vinbärsgelé
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon