TheIrr
Köpte bara en planta som heter Ostara, men kom på att jag vill ha fler.
Går det att föröka denna planta på nåt sätt?
Åsa, mälardalen zon 2
Jordgubbar skickar ut revor med små plantor på som rotar sig nära mamman, de kan sedan grävas upp och flyttas till önskad plats så du kommer få flera med tiden. Ofta rekommenderar man att köpa plantor p.g. a att jordgubbar drabbas av olika sjukdomar med tiden och små revplantor ofta har samma sjukdomar som mamman, köpeplantorna brukar vara virusrensade etc. Men din planta låter ju ny så det borde gå bra att ta nya plantor från den under ett par år iallafall.
Skruttis
Gjorde ett litet experiment i år med mina Ostara som ännu sitter i krukor. Tog en liten revplanta som hängde utanför krukkanten och hade börjat utveckla små rotknölar (eller vad jag ska kalla det) och klippte bort den från moderplantan. Naglade fast den mot jordytan i en kruka och faktiskt så har den fått egna rötter. Ser lite ynklig ut men det verkar fungera.

Helen i Piteå Zon 5
En trädgårdsmästare sa till mig en gånga att det är bara plantan närmast moderplantan man ska ta till vara... de plantor som revar sig längre ut (2,3 osv) ger dåligt med bär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon