Hej det var rea och jag råkade få hem en ros men den är för växtzon 5 och ska planteras i växtzon 7. Tror ni den kan stå ute året om om man lägger på mycket löv, gräsklipp m.m. eller är det dömt att misslyckas?
Åsa, mälardalen zon 2
12-07-2008, 12:17
Djup plantering skulle jag rekommendera. Lövoch ris kan man nog täcka med men gräsklipp lär inte vara så bra tror jag. Sorten verkar vara en remonterande sort och de brukar blomma på årsskotten så bara man kan få lite ädelved att överleva (djup plantering) så kan man ju ha chans att man hinner få blommor + välj ett skyddat läge i trädgården där kan det vara lägre zon än vad som står på zonkartan.
Maj-Elén
13-07-2008, 21:03
Hej, i min rosbok står det bl.annat om Comte de Chambord att den lämpar sig utmärkt för odling i kärl, så varför inte sätta den i en kruka som du kan ta in på hösten?
Min står mycket skyddat i zon 5. Den är tre år och hittills så har den på vintern frusit ner nästan helt. Den återuppstår som en liten pinne som klämmer fram några få rosor per säsong.
Den hade fått domen förra sommaren och skulle bytas ut nu i vår men har visat liiite mer växtkraft än tidigare så den får ett år till på sig. Fast mycket mer än en ”pinne” är den inte i år heller.
Nu kan det ju bero på att jag haft otur och fått en ovanligt dålig planta......
/Anki
Just den rosen vet jag inget alls om, men jag klarade 3 zon-5 rosor i vintras.
Om du planterar dem djupt i väldränerad jord, gärna i upphöjd bädd och i skyddat läge så bättrar du oddsen en hel del. När marken frusit i höst så kupar du upp jord runt dem, lägg gärna på granris och se till att de får gott om snö över sig. Och bland det viktigaste: skydda den från vårsolen! Sen får man väl kanske räkna med att de fryser ner ganska hårt här uppe ändå, men klarar de sig hinner de ikapp till sist.
Ezereht
22-07-2008, 23:17
Om man vill täcka med nått tyg, vad ska man ta och var hittar man det? Läste nånstans säckväv.. men vart kan man köpa sånt? Granris lämnar ju en miljard barr efter sig :/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.