Full version: Spambekämpning
Azur
Har ett par förslag till förbättrad spambekämpning här på forumet:

1) En "rapportera inlägget" knapp, för att lättare kunna tipsa moderatorerna om spam-inlägg. Såna knappar finns på de flesta forum.

2) Radera spammen! Som det nu är ligger spammen kvar, vilket uppmuntrar till mer spammande. Det räcker inte att bara radera användaren, ni måste radera deras inlägg också!

3) Det verkar som om det bara finns två moderatorer för Odla.nu, och mitt intryck är att de inte hinner med. Kanske läge att utse ett par till?
henriks
Kanske till och med någon sorts "omröstningsfunktion" - om tillräckligt många olika användare markerar ett inlägg som spam, kanske man kan tillåta att det tas bort automatiskt?
Grå
CITAT (henriks @ 12-07-2008, 13:22) *
Kanske till och med någon sorts "omröstningsfunktion" - om tillräckligt många olika användare markerar ett inlägg som spam, kanske man kan tillåta att det tas bort automatiskt?

tongue.gif

Med tanke på hur många prisjägare jag har efter mig på det här forumet så lär inte många av mina inlägg bli kvar när de kör igång sitt drev så fort man skriver något som inte är tillräckligt mesigt för att det ska vara godkänt..
henriks
CITAT (Grå @ 12-07-2008, 13:26) *
tongue.gif

Med tanke på hur många prisjägare jag har efter mig på det här forumet så lär inte många av mina inlägg bli kvar när de kör igång sitt drev så fort man skriver något som inte är tillräckligt mesigt för att det ska vara godkänt..

slap.gif
Att jag inte tänkte på det... biggrin.gif

Kanske NYA medlemmars inlägg...? under den första månaden eller nåt?

Inte alltid så lätt med spambekämpning, men det är bara SÅ irriterande, överallt, i forumet på mail, telefonsäljare mm mm Allt detta TJAT om att köpa skräpet!
Bra saker säljer sig själva, visst, i viss mån behövs reklam för att tala om att man finns, men jag förstår inte vad man hoppas uppnå med att TJATA in budskapet?

Tror man att folk köper för att slippa ifrån mer reklam eller vad?
skogstroll
man kan kanske ha en anmäla/rapportera-knapp så inlägget försvinner tillfälligt tills moderatorerna kunnat avgöra om det var olämpligt eller ej. Finns ju på en del nyhettsajter. Tror det kanske inte har med att göra hur länge man vart på forumet.
Alexander-VG-zon3
fast det är väl en dator som skickar ut dessa spam ??,,alltså ingen ''person'' eller flera . så även om man raderar så kommer det tillbaka . en huvuddator har kommit in till flera datorer ev skickat virus och på så sätt matar ut hela tiden spam på hotmail,sajter , det är skapat av en person men det skickas ut av datorer hela tiden . som odla som kan ha låg säkerhet eller dåligt skydd . så det är total onödigt för oss medlemmar att svara dessa spam . då det är en dator som reggat sig .

så även om man har ''knappar'' för att ta bort eller skicka till en moderator . så kommer det ju inte att inverka på huvuddatan som skickar virus (spam) . tänk om det skulle va så enkelt .

först får man ta veck viruset och sedan skaffa skydd . som att när man ska regga sig att man ska skriva in en kod som många forum har .
henriks
CITAT (flaxss @ 12-07-2008, 17:54) *
fast det är väl en dator som skickar ut dessa spam ??,,alltså ingen ''person'' eller flera . så även om man raderar så kommer det tillbaka . en huvuddator har kommit in till flera datorer ev skickat virus och på så sätt matar ut hela tiden spam på hotmail,sajter , det är skapat av en person men det skickas ut av datorer hela tiden . som odla som kan ha låg säkerhet eller dåligt skydd . så det är total onödigt för oss medlemmar att svara dessa spam . då det är en dator som reggat sig .

så även om man har ''knappar'' för att ta bort eller skicka till en moderator . så kommer det ju inte att inverka på huvuddatan som skickar virus (spam) . tänk om det skulle va så enkelt .

först får man ta veck viruset och sedan skaffa skydd . som att när man ska regga sig att man ska skriva in en kod som många forum har .

Jodå, självklart är det en dator som skickar ut dessa spam - men det är en människa som talat om för datorn vad och hur den skall göra. I princip är det väl ingen skillnad om det är en dator eller människa som skickar inläggen? problemet är det samma. Att ändra förfarandet för att skapa konton kan vara en väg, helt klart, men att leta efter virus är nog ganska meningslöst, för det finns inget som säger att det program som skapar "falska" användare går på odlas server, det kan finnas på vilken dator som helst på hela jordklotet
Platinum
En lösning kan vara att administratörerna lägger till en rapportera knapp så att de uppmärksammas om de spam som faktiskt kommit rikligt sista veckan och att de lägger in nån kod som man måste besvara vid registrering (bild eller kryptisk text).

Alexander-VG-zon3
jo det är en person ja som har skapat dom . men personen i fråga kommer ju knappast svara här .

jag skrev inte att man ska leta virus . skrev bara hur det kan vara . smile.gif och en huvuddata kan som du skriver kan ju finnas varstans . och den är nog svår att hitta .

jag tror på någon form av kod när man ska regga sig är ett bra alternativ .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon