Full version: Rosbilder igen
Hazel
Eftersom jag tycker det är jättekul att titta på Kajsas bilder så tänkte jag lägga ut lite egna. Har ju trots allt inte alls samma rosor som Kajsa

Nostalgie (en allmän favorit kanske?)

Rhapsody in blue

Queen of Sweden, fina blommor och i år vart det mycket knopp. Dock är busken rätt gles

Angel face, en ny favorit. Helt underbar! luktar citrus

Tour de malakoff, engångsblommande, luktar gott

Silver Jubilee

Barkarole

Gråsten

Thé
Angel Face är ju bara för läcker!

Hur ser Barkarole ut i växten? Och hur stora är blommorna?
Hazel
Angel face är underbar wub.gif den har blommat flitigt hittils och har massa knoppar fortfarande

Barkarole har stora blommor, färgen skiftar från nästan svart till mörk röd. Doften är mild men god. Änsålänge är vår buske lite klen (köpt för bara nån månad till) men den har rejäla grenar och mörkt bladverk
Ezereht
är angel face en låg zon ros?
Hazel
zon 3 säger rosenposten. Hur mycket det stämmer kan jag inte säga eftersom jag aldrig behöver bry mig om zonerna laugh.gif jag önskar alla en Angel face iaf bravo.gif
Kajsa
Härliga rosor Hazel rose.gif Jag kan ha Tour de Malakoff måste läsa om den, en Centifolia som går i zon 4, mycket vacker. Angel Face liknar en ros jag köpte förra sommaren för kruka, Lavender Pinocchio och när jag kollade visade det sig att ena föräldern till A.Face är just den, titta så lika i färgen

Lavender Pinocchio

Rosen Barkarole är ju ruskigt snygg, åh
Hazel
Jag har tittat på lavender pinocchio innan men inte reflekterat över att den är förälder till min Angel face! tycker den verkar jättefin men verkar öppna sig väldigt fort? jag är ju svag för den täta formen och väljer oftast rosor man inte ser mitten på. Angel facen är tät väldigt länge och dom krusiga bladen är ju bara så charmiga wub.gif

Barkarolen är väldigt fin, mamma valde den för att den ska vara nästan svart men ofast blir nog nog mer röda. Dock ska den vara en av Knuds (på rosenposten) favoritros, så det borde ju vara en bra ros!
Thé
Om man satte Angel Face och Lavender Pinocchio tillsammans i en rabatt, vilka andra färger skulle då vara bäst att kombinera med? Fler rosor?
Ezereht
Cerice, blåklockeblå och vit kanske.
Stiffe
Visst är rosor med citruston i doften bara för ljuvliga? smile.gif Tycker du som jag att Tour de Malakoff doftar lördagsgodis (typ sega råttor)? giggle.gif /S
Hazel
Ja nu när du säger det så! den luktar väldigt sött även om det inte är direkt starkt den doftar.

Vi har två "citrusrosor" dels angel face och så har vi blue perfume med. Den doftar mer parfymigt tycker jag men citrus är där helt klart. Den luktar mer än Angel face med tycker jag, nästan så man inte kan sitta intill den för länge
Heda
Nostalgie har den så mörkt bladverk som det ser ut på bilden?? Barkarole oj, oj, oj vilken färg!! Lavender pinocchio åh så himla fiin! Hur stor blir den?

Själv är jag ju annars mest svag för "vildros" typen, speciellt växtsättet som dessa rosor har....men jag fick en Kronprinsesse Mary förra året och den doftar ju underbart! Jag gillar nog annars mer de "glesa" blommorna, Mary känns som om den aldrig riktigt slår ut, det måste ju vara flera hundra kronblad per blomma!?

Vore också roligt att få se era rosor i "helkropps" bild, så man får se hur de växer...alltså vilken form de har och så.

Tack för fina bilder att vila ögonen på!

//Heda
tepa
OJ OJ OJ Hazel, vilka rosor !!! Och vilka många fina sorter. Jag har bara börjat med rosor... Men nu blir man ju HELFRÄLST ! VILLHAVILLHAVILLHA

Tepa
Hazel
Heda

Nostalgie har väldigt mörkt bladverk. En av mina favoriter när det gäller just bladen, Barkarolen är mörk hela den! bladen har en speciel färg tycker jag

Tror bara jag har helkroppsbild på Silver jubileen. Lite synd för det är som du säger man hade velat se det

Tepa, kul att du gillar våra rosor! kommer upp lite fler men jag väntar och väntar på min oranges and lemons fear.gif det hjälper inte ens att skälla på den g.gif
Kajsa
Heda, här en lite större bild på Nostalgie, som är en kraftig ros över 1 m, mycket frisk, blanka blad som är röda när dom kommer i topparna. En rabattros, som man älskar eller säger usch om har jag märkt.

Lavender Pinocchio blir ca 80 cm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon