Marcus a
Har fått något på min Rosenhavtornsbuske som inte ska vara där!
Har sökt lite på forumet men har ingen aning om vad det är och då inte heller någon aning om vad jag ska söka efter smile.gif

Busken är planterad i våras och verkar för övrigt trivas bra. Vad kan det vara och vad ska jag göra?

[attachment=21073:ohyra.jpg]
CillaM
Det du har är en rosenhagtorn, Crataegus, inte havtorn, Hippophae. Och det ser ut att vara en stekel som angripit trädet. Ta bort de angripna bladen och släng, i soptunnan eller bränn. Det är ingen garanti att ni inte slipper steklar nästa år men ni har iaf minskat ner antalet. Det kan också vara en sorts svampsjukdom och det är samma sak där, plocka blad, bränn eller släng.
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som hagtornsrost och det kan man inte göra så mycket åt. Hagtornsrosten värdväxlar med vanlig svensk en så teoretiskt sett så ska man kunna bli av med svampen ifall man utrotar alla enar inom 200-300m radie. Plocka bort blad och sånt hjälper inte speciellt mycket. Detta är en svampsjukdom man får leva med vissa år får man stora angrepp andra år blir det små angrepp.

Såhär ser svampen ut när den sitter på enen.

http://images.google.se/images?hl=sv&q...sa=N&tab=wi
CillaM
Jag har flera enar hos mig och mina hagtorn ser aldrig ut så på bladen. Nu är iofs ett av dom nedsågat, eller hälften av det, då jag vill använda stammarna till klätterställning för andra växter.
EKLO
Hagtornsrost kan tydligen också värdväxla med vanlig häggmispel - det har jag läst eller hört, kanske bäst att kolla upp det innan du sågar ner enar (så det inte blir i onödan).

mvh Eklo
Bassam
det är bättre att ta bort Enar , men att borta skadad delar och bränna dem det hjälper, om du vattnar med attamon hjälper också.
H: Bassam
CillaM
Man ska nog tänka sig för flera gånger innan man tar ner enar. Här sågas de bara ner ifall de är döda, inte annars. De blir ju så vackra, majestätiska och urgamla ifall de får vara ifred.
Marcus a
Kommer det att bli något av trädet, kommer det växa och bli stort och fint eller kommer det bara bli värre?
Är det bara att ta ner och plantera något annat?
Sparar nog enarna och tar bort hagtornen om jag måste välja smile.gif

Vad är attamon?
Anki V
Atamon, Natriumbensoat är ett konserveringsmedel som man använder t.ex när man vill öka hållbarheten på hemkokt sylt…..

Natriumbensoat dödar inte utan hämmar tillväxt av jästsvampar och vissa bakterier, i viss mån också mögelsvampar.
shenet.se

/Anki
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Marcus a @ 13-07-2008, 13:42) *
Kommer det att bli något av trädet, kommer det växa och bli stort och fint eller kommer det bara bli värre?
Är det bara att ta ner och plantera något annat?
Sparar nog enarna och tar bort hagtornen om jag måste välja smile.gif

Vad är attamon?

Det kommer bli något av trädet, angreppens storlek brukar vara olika år från år, vissa år blir det mycket andra år ser man nästan inte angreppen.
Marcus a
Är det Atoman som säljs i livsmedelsbutikerna typ en blå flaska med en gul kines på smile.gif?
Någon som har kol på hur mycket man ska hälla på?

sarhs
Hej Åsa! Hur har det gått för ditt träd? Jag verkar ha fått precis samma problem med våran rosenhagtorn. Vi flyttade hit för två år sedan och förra året såg jag inget konstigt alls med trädet, men i år är det helt fullt. Och trädet är stort, så det är inte bara att plocka bort det som är skadat, för då är det inget träd kvar. Är det bara att ta ner trädet tro?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon