Jag har funderat på att hyra höns som går här och sprätter under sommaren. Är det någon som gjort det och kan dela med sig av sina erfarenheter? Likaså undrar jag var man får tag i höns att hyra.
Platinum
12-07-2008, 19:05
Jag hyr inte höns men köper frigående ägg av en kompis.
Om du vill hyra och inte köpa, är det inte enklast att lägga på blocket eller liknande en sökesannons?
Myosotis
12-07-2008, 21:27
Aldrig hört talas om att man kan hyra höns. Har du inte möjlighet att skaffa egna? Jag lovar, det är de trevligaste husdjur som finns!! Mina första höns fick jag på prov av en bekant, men det kom aldrig på fråga att lämna tillbaka dem.
Nja jag hade tänkt att ha dem under sommaren i första hand. Hur stor tomt har du? funkar det ihop med grannarna??
Chivvie
14-07-2008, 10:35
För några år sedan hade tidningen Land lista på folk som hyrde ut sommardjur. Du fick betala en summa som returnerades om djuret lämnades tillbaka i gott skick på hösten. Vet inte om det fortfarande finns.
Myosotis
14-07-2008, 12:35
CITAT (mino @ 13-07-2008, 13:30)

Nja jag hade tänkt att ha dem under sommaren i första hand. Hur stor tomt har du? funkar det ihop med grannarna??
Jag? Jättestor trädgård. Håller på att bygga hönshus & större hönsgård där de kan vara ute när jag inte är hemma. Grannar har jag inga, så det är inga problem. Om du har grannar på nära håll bör du kanske inte ha tupp (eller så kan du muta grannarna med färska ägg).
enl bestämmelserna i min kommun så får man ha tupp i tätbebyggt område om den hålls instängd i hönshuset mellan 21 och 07. Enl vad jag har läst så är det bäst för hönorna att leva med en tupp?
Myosotis
14-07-2008, 13:00
Själv började jag med tre hönor utan tupp. Det går bra också. Tuppen bevakar flocken, så hönorna känner sig trygga när de sandbadar, födosöker etc. Jag tycker de blir lugnare, skulle inte vilja vara utan nu.
Det är nog så att det är okej med instängd tupp, men att prata med grannarna skadar ju inte i alla fall.
Har du sett denna tråden?
Jag vill ha hönsDu får gärna pm:a mig också om du har frågor. Har du kollat på blocket än?
Hej!
Min morfar hade sommarhöns i skärgården för några år sedan. Han köpte helt enkelt höns och hade pratat med en lokal bonde som tog emot dem sedan när hösten kom
Meriona
14-07-2008, 18:16
CITAT (Chivvie @ 14-07-2008, 11:35)

För några år sedan hade tidningen Land lista på folk som hyrde ut sommardjur. Du fick betala en summa som returnerades om djuret lämnades tillbaka i gott skick på hösten. Vet inte om det fortfarande finns.
Jodå, i Land kan man fortfarande hitta annonser om uthyrning av höns kaniner, grisar mm. Däremot har jag inte kollat om det är nån i Sthlmstrakten...
blocket har jag kollat, där finns bara saluhöns.
Har försökt söka på Lands hemsida men inte hittat något.
Skulle gärna vilja ha Värmländska Svarthöns någon gång ,bara det att dit vi flyttar får man bara bygga 160kvm allt som allt,frågan är vart man ska ha hönorna på vintern då ?när man bygtt fullt ?men visst är hönor urmysiga och så rogivande att titta på.Måste försöka hitta på något sätt att kunna ha tre fyra stycken och då även över vintern
borde det inte gå att komma undan krav på bygglov genom att ha ett flyttbart hönshus (alltså på hjul)? Har man en så pass liten flock hönor borde man väl dessutom kunna ha ett hönshus som är ungefär som en kaninbur modell större och en sån kan ju omöjligt ingå som en del i sammanlagd byggnadsarea.
Myosotis
16-07-2008, 17:11
Motti:
Värmländska svarthöns?! Finns det såna också?

Bohuslän-Dals Svarthöna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.