Jag odlar egentligen bara grönsaker, och lite ettåriga blommor som lyser upp bland grödorna. Men nu har jag grävt upp ett litet område på naturtomten, mest för att få fram en vacker gammal stenmur. Och när jag ändå lagt så mkt jobb på detta, börjar jag fundera över om jag kanske skulle köpa mitt (i så fall) livs första ros. Men jag kan absolut ingenting om rosor.
Det jag kunde tänka mig skulle vara en blekgul svagväxande, eller lågväxande ros. Den får nämligen inte dölja muren som jag haft en sådan möda med att "plocka fram", utan skulle kunna växa på marken framför den - kanske klättra en smula i ena hörnet (muren är bara en knapp meter hög, men där finns ett hörn av ett skjul i anslutning).
Jag odlar i zon 2, och "mat"jorden är inte särskilt djup där jag grävt upp (naturtomt, där stod tidigare en risig blandning av gräs, blåbär, hallon, hundkäx), det verkar vara alv bara ett par decimeter ner i backen på många ställen.
Men alltså - finns det ngn blekgul ros som ni som kan detta kommer att tänka på skulle kunna klara och passsa för detta?
Idéer och råd mottages tacksammast!
PS. Det gör ju ingenting om rosen luktar väldigt gott...