EKLO
Jag odlar egentligen bara grönsaker, och lite ettåriga blommor som lyser upp bland grödorna. Men nu har jag grävt upp ett litet område på naturtomten, mest för att få fram en vacker gammal stenmur. Och när jag ändå lagt så mkt jobb på detta, börjar jag fundera över om jag kanske skulle köpa mitt (i så fall) livs första ros. Men jag kan absolut ingenting om rosor.

Det jag kunde tänka mig skulle vara en blekgul svagväxande, eller lågväxande ros. Den får nämligen inte dölja muren som jag haft en sådan möda med att "plocka fram", utan skulle kunna växa på marken framför den - kanske klättra en smula i ena hörnet (muren är bara en knapp meter hög, men där finns ett hörn av ett skjul i anslutning).

Jag odlar i zon 2, och "mat"jorden är inte särskilt djup där jag grävt upp (naturtomt, där stod tidigare en risig blandning av gräs, blåbär, hallon, hundkäx), det verkar vara alv bara ett par decimeter ner i backen på många ställen.

Men alltså - finns det ngn blekgul ros som ni som kan detta kommer att tänka på skulle kunna klara och passsa för detta?

Idéer och råd mottages tacksammast!
PS. Det gör ju ingenting om rosen luktar väldigt gott...
pimpim2
Agnes kan kanske vara nåt!
Kajsa
I hörnan där rosen fick vara lite högre

Macy´s Pride, ny Easy Elegance ros och rotäkta, blir ca 1.20, zon 4, den är svagt gul, nästan vit.

Kronprinsesse Mary, ca 80 - 1 m, doftar starkt, en ny Poulsen ros från -04. Har köpt flera av denna ljuvliga ros.

Chambord Slottsros, Poulsenros från - 04, blir ca 80 cm, svag doft

Gul Dagmar Hastrup, en tuff rugosa ros, för hörnan då, blir ca 1.20, doftar kryddigt, färgen blir ljusare och ljusare, rosen har många taggar, zon 4

Amber Cover, färg något åt det hållet, blir bara 50 cm, minns inte om den doftar, men troligen inte, zon 4

Du får jobba med jorden, köp gödsel, rosjord och blanda med finns i 50 l/säckar, rabattrosor vill ha bästa jorden.
Ezereht
Alla rosorna i cover serien borde ju bli bra biggrin.gif och lyckliga dig för dom är så fina!
Adelina
Golden Cover är ju jättefin...blekgul...och doftar fint....och blommar mycket...och blir inte så hög, mera marktäckande...men kan även klättra lite om den får lite stöd.
Den perfekta rosen för dig m a o !:D
EKLO
Tack alla för förslag. Jag föll pladask för dagmar-rosen, och kollade upp rogusa- verkar passa bra för en naturtomt där det inte ska se så tuktat ut. Ska kolla upp de där cover-rosorna som kan marktäcka, tänk om det kanske blir två rosor rentav...
Ezereht
Linnaeus är ju också snygg, kanske lite hög... men fiiin. (kolla i kajsas album).
Stiffe
Naturtomt... Betyder det att du inte vill lägga ner särskilt mycket tid på trädgården? Läget: vilket väderstreck kommer rosen/rosorna att stå i? Hur många soltimmar/dag? Är marken torr eller fuktig? Står det något träd i närheten? Vill du ha en ros som "passar in" på en naturtomt? Har du lust att rensa ogräs, beskära, vattna och gödsla varje år?
Först när detta är utrett kan du bestämma vilken ros du vill ha.

Du kan naturligtvis köpa en ros vilken som helst som du finner fin, men risken är stor att varken du eller rosen kommer att trivas.
/S
Ezereht
Kanske mer engelsk landsbygdsromantik än versaille formklippta buxbomshäckar? Tycker Wii trädgårdar gjort en ganska rolig kompromiss mellan den strikta trädgården och "torpet" med sina strukturerade cirklar, men med flätade videstaket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon