pikelocator
Hej alla!
Som jag tidigare skrivit så är jag fullständig novis med ett brinnande intresse för mitt nybyggda växthus.
Sitter jag inte därute och läser tidningen och dricker kaffe så lindar jag upp gurk eller tomatplantor. Jag är där minst 1.5 h om dagen, ni vet, bara mår bra.

En stilla undran bara, mina tomatplantor är nu 2,5 m höga och har massor av grönsaker på G men är det illa att de börjar mogna först nu? Jag bor i zon 1 och har fått för att jag skulle gett dem en soligare del av växthuset. Jag har kalkat taken och vissa väggar och det innebär att de endast har sol till ca ett på dagen. Jag har fått för mig att de skjuter så in i helskotta i höjden pga för lite sol... Å andra sidan så är det kraftiga stammar.
Jag skrev även i ett tidigare inlägg att gröna bladlöss har börjat dyka upp. Dessa började jag spruta med såpa och klämma för hand men då uppgiften kändes övermäktig beställde jag steklar som ska komma nästa vecka.
Håll tummarna, jag har som sagt ingen som helst erfarenhet, bara en brinnande hobby!

Kanske mycket skitsnack som inte intresserar er men jag fick skrivit av mig iaf.
Åsa, mälardalen zon 2
Hur snabbt tomater mognar beror på när man planterar ut plantorna + vilka sorter det är. Men att de mognar nu i zon 1 är ganska normalt, själv förväntar jag mig inte att mina börjar mogna i växthuset förren om ett par veckor men jag planterade inte ut förren i slutet av maj + det är inga jättesnabba sorter .

121
Åh, är det så, jag som trodde att mina tomater var sena pga att jag inte har varit så noga med att värma växthuset på nätterna när det har varit lite svalare (5+). Jag planterade också ut mina tomater i slutet av maj, och vi bor i zon 5. Men nog tar det en välda tid för dom att få färg, mina kartar visade sig midsommarveckan och dom är ff gröna, kanske att dom har börjat ändra färg lite grann. Men en glädjande sak i alla fall, jag åt min första Physalis i morse, kanske lite omogen, men nog var den söt i alla fall.

Jag är också en sån som kan tillbringa massor med tid i växthuset, har man lite tid över så nog tusan kan man slå ihjäl den i växthuset. Plocka något litet ogräs, ansa ur tomatplantorna eller linda upp en gurka ett varv till på snöret.

Ingen ohyra än så länge, men varifrån beställer ni steklarna och hur mycket kostar dom?
Valotta
Jag håller med dig om att det är kul att vara i växthuset. Det är mitt första år i växthus.
Men på köpet fanns där redan en vinstock, jag har dålig koll på vindruvor. Men gröna fingrar har jag.

Lycka till! Och njut av stunden. Gå ut när det är för varmt..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon