Full version: Mögelproblem
Maluridea
Har ett par svärmors tungor, som trivts underbart tills för några månader sedan då de slutade växa. Efter detta började de typ tappa stabilitet i jorden och "välta". Jag planterade därför om och fann detta (se bilder) i krukjorden. Man kan tydligt se hur möglet (antar att det är mögel av lukten att döma) spridit sig hela vägen in genom jorden. Jag har en del perlit i jorden så allt vitt är inte mögel.
Vad är det och hur blir jag av med det? Vattnar växten med några dagars mellanrum och låter jorden torka ut några centimeter ner innan jag vattnar på nytt. Växterna står relativt skuggigt/halvljust.

Uppskattar svar smile.gif
KURT
Krukjorden som man köper är värmbehandlad så att alla ogräsfrön skall dö. När den då är tämligen steril kan lätt en enda organism ta över på detta sättet, men med tiden brukar det bli ett mera varierat liv där de olika organismerna håller varandra i schack. Man kan ju t o m få storsvampar som växer i blomkrukorna, och de kan bilda fruktkroppar. Vanligtvis är inte det här något problem för växterna.
CillaM
Sansevieria vill ha det ganska så torrt, lite ökenartat, så dina vattningar verkar vara för många, välmenande men för många. Kommer ihåg när jag var liten på min farfars kontor i stan, där stod det överallt stora krukor med 2-meter höga Sansevieria. De fick nästan aldrig vatten. Tyvärr en växt som sedan nästan begravdes i glömska men som nu kommit lite i rampljuset igen.
Maluridea
Tackar för svar. Har nu planterat om i en jord där jag har runt 10% perlit och 60% vulkansten (resten blomjord). Hoppas detta med mindre mängd vatten ser till att svampar håller sig borta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon