Fenestra
Hejsan ny här ute! Jag är helt ny på trädgårdsområdet och har en massa frågor. Hoppas att ni orkar svara:o)

Konstig rubrik! Jo vi tog bort gräset under ett av våra äppletäd igår efter tips från handelsträdgården.. Inte enda ut i droppkant men 1 meter ut från stammen så det blir en stooor rondell:o)

Jag kommer lägga sten runt kanten men nu undrar jag om jag kan dela in i stora tårtbitar med sten och sätta jordgubbsplantor i dessa tårtbitar? Eller tar stenen bort effekten av själva jobbet vi gjort?

Tänkte det att sten dricker ju inte vattnet iaf..

Sen undrar jag om jag kan lägga en enradig runt själva stammen. Det kommer ju se ut som ett cykelhjul ungefär men med större mellanrum mellan ekrarna.

Sen undrar jag också om jag ska passa på att blanda in lite gödsel i plantjorden, eller är det försent.. Av någon konstig anledning från barnatiden så har man fått för sig att fruktträden "bara finns där och sköter sig själva" innocent.gif så okunning är jag. Men hoppas kunna ändra på det nu:o)
Jag har hästar så jag har bla ren hästskit plockat från vinterhagarna, den ar alltså legat från 6 mån till 2 månader.. sen har jag halmblandat från i vintras och även lite i botten som har brunnit sen vintern 05-06
vanlig sand har jag också om ni tycker att jag ska blanda den ngt..
Så vad är bäst att göra?

Jätte tacksam för svar!
Ezereht
Sten går väl bra men jag skulle inte lägga längst in mot stammen, risken är väl de skaver mot barken.

Ska du ha dit plantor också så är det väl bra med lite gödsel om det är mager jord. Ta den med halm i så förbättrar du jordstrukturen också.
Fenestra
tackar för ditt svar! Fick rådet om ärtvxäet.. hur jag nu ska hitta fina sådana:o)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon