Full version: Rosor!
Magdalena
Drömmer om ett eget rosarium därhemma i zon 4. Vad ska jag tänka på när jag väljer:
- plats
- jord
och framförallt
-rosor (kvalité, var köpa in dem, hur samplantera etc)
Tacksam för alla svar!
Ingrid på Västkusten
Första i mitt tycke är ju läget - d v s SOL och väldränerat!

Jord kan man alltid fixa efteråt - den skal vara god å djup men mängder av hästdyngelass så fixar man allt :-)) och så med kraft å en god spade och så vatten!

Vilka och var och hur - det är upp till vad Du gillar!!!

www.floralinnea.se

Hälsar ingrid
kerstin z5-6
sol , bra jord och vattentillgång som Ingrid säjer.
Samplanteringar är fint tycker jag ..tex med gråbladiga växter och nävor som blommar när rosorna har paus ..
De gammaldags, vita och mildrosa och de purpur -lila -grå gallicorna är mina favoriter .Går utmärkt till de grå samplanteringsväxterna och nävornas färger dessutom smile.gif
men du kanske fastnar på helt andra sorter ..smile.gif
De är ju det som är kul med rosor -finns något för varje smak:)
MariaH
Läs Gudrum Manells bok "Rosor", Ica-förlaget.
Den har behändigt format och är väldigt inspirerande. Den tände mitt rosbegär för några år sedan och nu kan jag inte sluta.
Den ger bra förklaring till de olika rosgrupperna,. I zon fyra skulle jag rekommendera gammaldags buskrosor, de är tåliga och doftar ofta underbart. Men lite mer platskrävande än rabattrosor som i och för sig kanske blommar mer och längre.
Ett eget rosarium, det låter häftigt!
Kajsa
Köp Lars-Åke Gustavssons böcker" Gammaldags Buskrosor" och
"Moderna Buskrosor" Natur och Kulturs Förlag i Gröna serien
dom är inte så stora eller dyra. Dom är så bra, tror jag tittar i
dom mest varje dag. Fina bilder, och man får veta mycket om
varje ros. Alla rosor jag köpt har jag först läst i hans böcker.
Adri-Anne
Det finns inte mera att säga, instämmer med dom föregående talarna. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon