Fenestra
13-07-2008, 07:41
Vi kommer att ta ner en storbjörk som växer väldigt nära hus och stenlänga.. Dels för att den lägger oss helt i skugga men främst för att den är mycket hög och den låg oroväckande mycket under vinterns stormar..
MEN den hjälper oss också ta hand om allt vårvatten som gärna leter sig in i vår krypgrund, jordgolv men ändå vill inte ha vatten in..
Så finns det några trevlia buskar som man kan sätta i framkant på stenterass i söderläge och som är törstig men ändå härdig? Bör tåla en del blåst då det blåser mycket friskt här under vintrarna..
Gärna bärbuske om det finns ngn! Kikade på olika björnbär igår som önskade spalje men de verkar inte gilla blåst.
Jätte tacksam för tips.
på bilden ser ni till höger det buskage som idag "klär in" vår altan. Det ska alltså bort, atlanen upp i nivå med dörr sen byggs stenterass med tre -fyra etage ner till mark..mot sista etag tänkte jag sätta buskar eller häck..
Åsa, mälardalen zon 2
13-07-2008, 09:22
Salixsläktet brukar vara törstigt och det finns sorter som inte blir så stora och höga men vad man kan välja beror ju på vilken växtzon det är det handlar m.
Här är några ex. på lägre sorter
Dvärgrödvide 2-3m härdig till zon 5
Rosmarinvide ca 2m härdig till zon 5
Ullvide ca 1m härdig till zon 7
Alpvide ca 1m härdig till zon 5
Om du kan tänka dig en lite större buske typ 3-4m så är plattpil (syn. drakvide, Salix udensis ´Sekka´) en ganska häftig växt, de platta och skruvade skotten säljs ibland som snittbomma i blomsteraffären. Den är härdig till runt zon 4.
Fenestra
13-07-2008, 10:54
Tack för ditt svar Åsa!
Jag vet inte vilken zon jag bor i men allra längst ner på södra öland är det! Kruxet för vår del är att det blir mkt kargt på sommaren, vi har allvaret precis utanför oss med bar flis och torra marker så det är lite extremt med mkt sol och lite regn..
Men fick nu besked om att när vårvattnet är här så dricker ändå inte växtera så mkt så egentligen borde ju inte björken då spela så stor roll..
Så då blir det en buske om trivs i sol med blöt vår och het torr sommar:o) Blir lite extrema förhållanden, självklart vattnar vi men kan inte ha en mkt törstig och känslig individ då vi har egen brunn som kaaaan sina vid extrem torka!
Fenestra
13-07-2008, 12:27
Zon 1 tillhör vi enligt zonkartan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.