Full version: NPK 10-52-10
Ingmarie M
Är det någon som vet om NPK 10-52-10 finns att köpa här i landet, eller är det import som gäller? Menar då i konsumentförpackning, typ 1 kg.

/Ingmarie
MariaS
CITAT (Ingmarie M @ 13-07-2008, 09:33) *
Är det någon som vet om NPK 10-52-10 finns att köpa här i landet, eller är det import som gäller? Menar då i konsumentförpackning, typ 1 kg.

/Ingmarie

52% FOSFOR?! Du skojar! Hoppas verkligen inte att det finns att få tag i här i sverige!
Ingmarie M
Har hört att det ska vara bra för att främja rotutvecklingen på vissa krukväxtsticklingar, men förstår av ditt svar att det är något som inte är bra.
KURT
CITAT (Ingmarie M @ 13-07-2008, 08:55) *
Har hört att det ska vara bra för att främja rotutvecklingen på vissa krukväxtsticklingar, men förstår av ditt svar att det är något som inte är bra.

1 kg gödning för krukväxtsticklingar?
clivia
CITAT (MariaS @ 13-07-2008, 09:40) *
52% FOSFOR?! Du skojar! Hoppas verkligen inte att det finns att få tag i här i sverige!

Det är inte % det pratas om. Proporcionellt uttryck 10:52:10 betyder inte att gödsel innehåller 52 % av fosfor.

MVH/clivia
Lemonne
Granngården har!
henriks
CITAT (clivia @ 13-07-2008, 10:32) *
Det är inte % det pratas om. Proporcionellt uttryck 10:52:10 betyder inte att gödsel innehåller 52 % av fosfor.

MVH/clivia

Öh... jo, det gör det!

NPK 21-3-10 tex, innehåller 21% kväve, 3% fosfor och 10% kalium

Står i alla fall så på påsen.
Sussie F-Flower
Jag var lite nyfiken på vad det var för något, så jag googlade och hittade dom här burkarna:

http://www.nutrite.com/Anglais/Index.htm
henriks
Det är inte så att amerikanska företag anger förhållandet i annan ordning än i europa? så att andra siffran är kväve?
MariaS
CITAT (henriks @ 13-07-2008, 18:43) *
Det är inte så att amerikanska företag anger förhållandet i annan ordning än i europa? så att andra siffran är kväve?

Låter klart vettigare!

Och visst anges förhållandet i %. Slå ihop alla siffror på baksidan, så blir det nästan 100. Överskottet är själva granulatet!
Christer i Falköping
Nog måste det väl vara standardiserat hur de skall skriva sorterna? I vilket fall låter det lika vansinnigt med 52% kväve. Inget jag skulle använda hur det än är!
Christer.
henriks
Jag ger mig - det FINNS gödning med 52% fosfor sad.gif

man kan säkert använda det till att ta död på det mesta!

(jag hittade det på yara´s hemsida (före detta Norsk Hydro), avsett för sydkoreanska marknaden)

I Sverige är det inte tillåtet att sälja konstgödning med mycket högt kväveinnehåll, varför? bland annat för att det är en barnlek att få det explosivt.

Sen kan man ju undra om det verkligen är nödvändigt med konstgödsel, gifter och annat i trädgården? som vi använder till rekreation?

Sussie F-Flower
Men -om det är vattenlösligt och man kan blanda ut det, så räcker det ju längre...

...-Eller...? Jag menar , då tar man ju bara mindre...

Kan det vara det som är vitsen?

Hmmmm, det finns ju nå'n sån där fin Whisky också, som är 60%, som man ska blanda med vatten när man dricker...
Den räcker ju också längre en än 40%ig vanlig sort.... flirting.gif
Christer i Falköping
Nej, det är knappast vitsen. Då är det för lågt innehåll av de andra beståndsdelarna. Vi övergöder tillräckligt som det är utan att någon skall använda sådan skit.
Christer.
clivia
CITAT (MariaS @ 13-07-2008, 18:47) *
Låter klart vettigare!

Och visst anges förhållandet i %. Slå ihop alla siffror på baksidan, så blir det nästan 100. Överskottet är själva granulatet!

Granulatet används i lösningen med vatten 3g går på 1,5l vatten och då är det percentuellt någonting helt annat.

MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
CITAT (clivia @ 13-07-2008, 09:32) *

MVH/clivia

är du allvarlig eller ? det är %

flytande blåkorn innehåller NKP 8-3-5 och det är i % ''det pratas om'' .
henriks
CITAT (clivia @ 13-07-2008, 10:32) *

MVH/clivia

Antag att det skulle vara andelar... 10+52+10=72 andelar totalt (finns mer än bara aktiva beståndsdelar men antag att det inte gör det)

isåfall skulle andelen fosfor mycket riktigt inte vara 52% utan 52/72=72,2%

Så... Nä, det är inte andelar.

Tänk än en gång på vad det egentligen är ni häller ut i trädgården...
Kee
Inom biokemin talar man alltid om förhållandet mellan kväve och fosfor, detta är optimalt vid 16 till 1 för icke kvävefixerande organismer, det som alltså är viktigt vid debatten kring övergödning av tex Östersjön. Utan att veta bättre så har jag alltid trott att det varit detsamma som varit fallet för gödsel, dvs förhållandet mellan de respektive. Nu tycker jag vi kan hålla en vänlig ton i den här tråden och sluta larva sig med kommentarer likt den flaxss slängde ur sig. Jag vill gärna veta vad för uttryck man använder sig av i handeln och även om det är olika i amerikat och här på rätt sida av pölen. Jag menar de mäter ju fortfarande saker i tummar och uns, så de kan man ju inte riktigt lita på. wink.gif

Hur lyder resonemangen kring den kraftiga utspädningen av gödsel? Är det att man inte kan mätta flytande gödsel mer än en viss procenthalt? Gödsel i fast form borde kunna ha högre halter av näringsämnen då i kristallin form. Jag menar, även om det kanske råder en viss osäkerhet kring att konsumenten har förmågan att späda i korrekt dos, borde man vara mån om att minska transportkostnader och andra extrautgifter en utspädd produkt medbringar. Detta i samma resonemang som Sussie drog upp. Någon som kan spekulera kring detta eller rent av ge svaret?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kee @ 13-07-2008, 21:57) *
Nu tycker jag vi kan hålla en vänlig ton i den här tråden och sluta larva sig med kommentarer likt den flaxss slängde ur sig.

oj vilken kommentar jag slängde ut smile.gif så dum jag är . jag tror Clivia blev väldigt ledsen av min väldigt larviga och ovänliga ton . som jag håller
stella08
Ingmarie, är det Miracle-Gro "Bloom Booster" 10-52-10 du menar?
Jag har försökt överallt, dock utan framgång än så länge. Det förvånar mig om Granngården har det, ska ringa dit imorgon.
Andra gödningsmedel med liknande formula är:

Peter’s "Super Blossom Booster" 10-50-10
Carl Pool's "BR-61" 9-58-8
Schultz Expert Gardener "Bloom Plus" 10-60-10
GreenLight "Super Bloom" 12-55-6

Allt finns i USA, men de levererar inte till Sverige, och jag förstår att många är glada för det. Men jag vill så hemskt gärna se min plumeria blomma, och det går inte utan gödning med hög fosforhalt...
Jag har bett en kompis att skicka privat från Kanada. Vi får se hur det går...

Kee
Flaxss; det är inte den enda skumma kommentaren som kommit från dig sen jag börjat läsa här, men kommentaren var mer principiell i sin karaktär. Min poäng var att hålla sig till debatten och inte börja ge sig på varandra.
Grå
CITAT (stella08 @ 14-07-2008, 00:14) *
Men jag vill så hemskt gärna se min plumeria blomma, och det går inte utan gödning med hög fosforhalt...

Hmmm... ska tillverkarna gynnas för att du vill se din plumeria blomma..?
Jamen dåså, då startar vi massimport av skiten.

Sedan brukar jag inte vara så petig, men varför har du ett vandrande marijuanablad som avatar?

Vi tittade på en dokumentär häromdagen, den rekommenderar jag att alla ser istället för att stirra sig blinda på sina fosforkrävande plumerior.
Visst - jag vet om allt som de visar i den filmen, inget nytt under solen men likväl fick jag mig en ordentlig tankeställare. Bilden på massbygget, massproduktionen, massfisket, massvåldtäkten av planeten fick mig att må rejält dåligt.

Planeten (SVT Play)

clivia
CITAT (Grå @ 14-07-2008, 09:06) *
Hmmm... ska tillverkarna gynnas för att du vill se din plumeria blomma..?
Jamen dåså, då startar vi massimport av skiten.

Sedan brukar jag inte vara så petig, men varför har du ett vandrande marijuanablad som avatar?

Vi tittade på en dokumentär häromdagen, den rekommenderar jag att alla ser istället för att stirra sig blinda på sina fosforkrävande plumerior.
Visst - jag vet om allt som de visar i den filmen, inget nytt under solen men likväl fick jag mig en ordentlig tankeställare. Bilden på massbygget, massproduktionen, massfisket, massvåldtäkten av planeten fick mig att må rejält dåligt.

Planeten (SVT Play)

marijuanablad som avatar????? Det kan vara lika gärna P.colvillii, också...Ja, men det finns människor som gillar att angripa andra bara för att de ser på saken lite annorlunda...

MVH/clivia
Grå
CITAT (clivia @ 14-07-2008, 10:38) *
Ja, men det finns människor som gillar att angripa andra bara för att de ser på saken lite annorlunda...

Jo tack, jag vet.
stella08
Herregud! Är det verkligen marijuanablad?!
Att jag har det som signaturbild betyder att jag inte har någon aning om hur ett sådant ser ut. Jag tyckte bara det var en rolig bild, men nu är den borttagen. Stort tack att du uppmärksammade det, Grå!

Nu vad gäller mitt usla miljömedvetande. Jag tycker inte heller att dessa gödningsmedel ska massimporteras och helst inte användas i naturen. Jag skulle aldrig använda det på en odlingstomt. Men jag har ingen tomt, jag har bara mitt soltak mitt i en storstad och där har jag bl a en kruka med plumeria. Om jag nu varannan vecka under några sommarmånader skulle tillföra den gödsel med hög fosforhalt, har jag svårt att se mig som miljösabotör, eller?..
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kee @ 14-07-2008, 05:54) *
Flaxss; det är inte den enda skumma kommentaren som kommit från dig sen jag börjat läsa här, men kommentaren var mer principiell i sin karaktär. Min poäng var att hålla sig till debatten och inte börja ge sig på varandra.

eller hur smile.gif jag lekar kanske katten och råttan med dig ,, vem vet ? inte vet jag iallafall .
Grå
CITAT (stella08 @ 14-07-2008, 11:25) *
Nu vad gäller mitt usla miljömedvetande. Jag tycker inte heller att dessa gödningsmedel ska massimporteras och helst inte användas i naturen. Jag skulle aldrig använda det på en odlingstomt. Men jag har ingen tomt, jag har bara mitt soltak mitt i en storstad och där har jag bl a en kruka med plumeria. Om jag nu varannan vecka under några sommarmånader skulle tillföra den gödsel med hög fosforhalt, har jag svårt att se mig som miljösabotör, eller?..

Många bäckar små, men jag är inte heller speciellt perfekt i miljöhänseende.
Jag har svårt att tänka mig att krukväxtodlarna är de enda som köper och använder sprängämnessubstanser som gödningsmedel. Eftersom det uppenbarligen inte är olagligt i andra länder så används det nog en hel del på grödorna som vi importerar sedan för att äta.

Tack för att du tog påpekan om marijuanabladet så bra.
Sussie F-Flower
Herregud! Är det verkligen marijuanablad?!
Att jag har det som signaturbild betyder att jag inte har någon aning om hur ett sådant ser ut. Jag tyckte bara det var en rolig bild, men nu är den borttagen. Stort tack att du uppmärksammade det, Grå!

Nä, jag skulle nog inte "klassa" dig som miljöbov om du gjorde det...
Är det inte så kanske, att om växten kräver mycket fosfor så omsätter den väl det... ...till någonting...? dunno.gif

Jag tror att Grå menar att vi i så minimal utsträckning som möjligt (och helst inte alls)ska använda sådant som bidrar till allt mer syrefattiga vatten efs fosfor bind till syre och ger mer och mer alger i våra sjöar och hav.

Fosfor är dock livsnödvändigt för att allt (?) ska fungera, tolkar jag det som. Men det ska vara på de rätta ställena.

Läs här vad jag hittade:

http://www.xn--landskapsgrundmnen-ytb.se/g.../fosforbott.htm
Alexander-VG-zon3
CITAT (stella08 @ 13-07-2008, 23:14) *
Ingmarie, är det Miracle-Gro "Bloom Booster" 10-52-10 du menar?
Jag har försökt överallt, dock utan framgång än så länge. Det förvånar mig om Granngården har det, ska ringa dit imorgon.
Andra gödningsmedel med liknande formula är:

Peter’s "Super Blossom Booster" 10-50-10
Carl Pool's "BR-61" 9-58-8
Schultz Expert Gardener "Bloom Plus" 10-60-10
GreenLight "Super Bloom" 12-55-6

Allt finns i USA, men de levererar inte till Sverige, och jag förstår att många är glada för det. Men jag vill så hemskt gärna se min plumeria blomma, och det går inte utan gödning med hög fosforhalt...
Jag har bett en kompis att skicka privat från Kanada. Vi får se hur det går...

den kommer inte blomma bättre av att du använder gödning med hög fosfor . prova istället att ge den en kylig och torr vintervila och ett magrare liv under sommaren och vänta på åldern . dom blommar ju trots allt i naturen utan dessa medel .

CITAT (Grå @ 14-07-2008, 10:33) *
Många bäckar små, men jag är inte heller speciellt perfekt i miljöhänseende.
Jag har svårt att tänka mig att krukväxtodlarna är de enda som köper och använder sprängämnessubstanser som gödningsmedel. Eftersom det uppenbarligen inte är olagligt i andra länder så används det nog en hel del på grödorna som vi importerar sedan för att äta.

Tack för att du tog påpekan om marijuanabladet så bra.

fast dessa gödnings medel används väl mer på grödor ? än på krukväxter .
Christer i Falköping
Det går alldeles utmärkt att få din plumeria att blomma utan sådan skräp.
Christer.
Piccante

Störst miljöproblem orsakar nog fosforgödning där man bryter fosfor i stora dagbrott. Brytning och anrikning av mineral kräver ofta väldigt mycket energi.

Men sen undrar jag utan att ha en aning om vad Plumeria ens är för växt, vilka växter behöver egentligen 52% fosfor??? Det låter som rena övergödningen att tillföra så hög halt. Fosfor är begränsande näringsämne i akvatiska ekosystem (vatten) därför att det naturligt finns så lite fosfor i mark och vatten. Ingen växt kan naturligt vara anpassad för att växa i så fosforrik mark det skulle innebära en extrem övergödning. Däremot anrikas fosfor i djur, vilka behöver fosfor för att bilda kalciumfosfat som bygger upp skelettet. Kan man inte använda kogödsel, guano elelr varför inte benmjöl istället?

Angående vad som egentligen står i innehållet på NPK förpackningar. På blåkorn står det i innehållsförpackningen vikt-% och det tyder jag som % av den totala vikten? inte proportionerna mellan vissa beståndsdelar.
Rihane
Off topic kanske men, hör kanske inte hemma i den här tråden:
Hur hög halt fosfor bör gödning ha, om något? Har inte satt mig in i gödning och har naivt trott(inser jag) att säljs det i Sverige så är det okej....

Vad är bästa gödning för den som bestämmer sig för att vara miljömedveten?

Jag har också frangipani (plumeria rubra)på fönsterbrädat som jag stolt drivit upp från frö. Var omedveten om att den krävde så mycket fosfor för att blomma, är mest glad för att den växer. Är jorden extra fosforrik i Mexico och Hawaii där den frodas?
Sussie F-Flower
CITAT (Rihane @ 14-07-2008, 12:59) *
Off topic kanske men, hör kanske inte hemma i den här tråden:
Hur hög halt fosfor bör gödning ha, om något? Har inte satt mig in i gödning och har naivt trott(inser jag) att säljs det i Sverige så är det okej....

Vad är bästa gödning för den som bestämmer sig för att vara miljömedveten?

Jag har också frangipani (plumeria rubra)på fönsterbrädat som jag stolt drivit upp från frö. Var omedveten om att den krävde så mycket fosfor för att blomma, är mest glad för att den växer. Är jorden extra fosforrik i Mexico och Hawaii där den frodas?

Vet du vad jag har börjat tro de senaste timmarna....

-Jo, att eftersom det är rätt så mycket vulkaner i de där områderna så "kommer det upp" mera utav grundämnerna fån jordens inre, och därför trivs kanske de växterna just i dessa delar av världen...
-Bara egna spekulationer/tankar, har ingen aning om det verkligen kan förhålla sig så...? dunno.gif
clivia
CITAT (Markus_H @ 14-07-2008, 12:45) *
Störst miljöproblem orsakar nog fosforgödning där man bryter fosfor i stora dagbrott. Brytning och anrikning av mineral kräver ofta väldigt mycket energi.

Men sen undrar jag utan att ha en aning om vad Plumeria ens är för växt, vilka växter behöver egentligen 52% fosfor??? Det låter som rena övergödningen att tillföra så hög halt. Fosfor är begränsande näringsämne i akvatiska ekosystem (vatten) därför att det naturligt finns så lite fosfor i mark och vatten. Ingen växt kan naturligt vara anpassad för att växa i så fosforrik mark det skulle innebära en extrem övergödning. Däremot anrikas fosfor i djur, vilka behöver fosfor för att bilda kalciumfosfat som bygger upp skelettet. Kan man inte använda kogödsel, guano elelr varför inte benmjöl istället?

Angående vad som egentligen står i innehållet på NPK förpackningar. På blåkorn står det i innehållsförpackningen vikt-% och det tyder jag som % av den totala vikten? inte proportionerna mellan vissa beståndsdelar.

jag undrar vem som egentligen behöver 99,9% NaCl (du köper den i affären och saltar med den). Det låter som rena förgiftningen av organismen om du äter det i den här koncentrationen. Det ger jag bara som ett exempel på din resonemang angående 52% fosfor i förpackningen som säljs i USA. Det är koncentrationen som är avgörande och det används 3g av förpackningen per 1,5 l vatten i sommar månaderna.

MVH/clivia
Piccante
[]

Alexander-VG-zon3
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-07-2008, 12:10) *
Vet du vad jag har börjat tro de senaste timmarna....

-Jo, att eftersom det är rätt så mycket vulkaner i de där områderna så "kommer det upp" mera utav grundämnerna fån jordens inre, och därför trivs kanske de växterna just i dessa delar av världen...
-Bara egna spekulationer/tankar, har ingen aning om det verkligen kan förhålla sig så...? dunno.gif

där det finns vulkaner kan det nog vara mer sånt som ni skrev nu i tråden . men alla Plumeria kommer ju inte från Mexico några från sydamerika och några från mellan amerika och öarna där omkring . och där är väl inte så mycket vulkan aktivitet där ?

Hawaii är den väl bara förvildad ?

hur som helst så behövs det inte så stora mängder av fosfor för att den ska blomma ,, dels måste den nå en ålder för att blomma och dels så där den växer vilt i naturen blommar den oftast efter en torrperiod eller efter en sval period . så alltså för att främja blomningen behövs en ljus lite svalare och torrvinter runt +10c +15c( dom flesta arter är lövfällande och ska gå in i vila ) . och sedan i samband med ljuset så planteras den om i dränerande jord och att man sedan då ger den en liten regnperiod med värme och ljuse . och sen under sommaren sköter den normalt värme och ljuse och låt den torka upp vid ytan .

Christer i Falköping
Som Linus skriver, sköter du den inte rätt, blommar den ändå inte. Det finns inga mirakelmedel för blomning. Vanlig gödsel räcker got. Dessutom finns det bäst föredatum även för gödsel. Med andra ord förlorar man ju pengar på att köpa det.
Christer.
Piccante
CITAT (clivia @ 14-07-2008, 14:01) *
jag undrar vem som egentligen behöver 99,9% NaCl (du köper den i affären och saltar med den). Det låter som rena förgiftningen av organismen om du äter det i den här koncentrationen. Det ger jag bara som ett exempel på din resonemang angående 52% fosfor i förpackningen som säljs i USA. Det är koncentrationen som är avgörande och det används 3g av förpackningen per 1,5 l vatten i sommar månaderna.

MVH/clivia

99%ig saltlösning är inte speciellt nyttigt för någon och jag saltar sällan extra på maten. Jag förstår att det i brukslösning blir ganska små mängder fosfor men 52% är extremt mycket fosfor i förhållande till de andra näringsämnena och förmodligennså kommer en hel del av det att laka ut och försvinna någonstans. Organiskt bunden näring är väl alltid mer långtidsverkande? Det verkar sundare att använda än att övergöda.
clivia
CITAT (Markus_H @ 14-07-2008, 14:57) *
99%ig saltlösning är inte speciellt nyttigt för någon och jag saltar sällan extra på maten. Jag förstår att det i brukslösning blir ganska små mängder fosfor men 52% är extremt mycket fosfor i förhållande till de andra näringsämnena och förmodligennså kommer en hel del av det att laka ut och försvinna någonstans. Organiskt bunden näring är väl alltid mer långtidsverkande? Det verkar sundare att använda än att övergöda.

Jag vet faktiskt inte om vi förstår varandra... 99,9 % är mängden NaCl uttryckt i procent och detta betyder att det inte är saltlösning men nästan rent NaCl med lite kaliumjodid KI i krystalisk form. Om jag gör en 10% lösning med vatten sjunker mängden av salten med tio procent till 9,99%, om jag gör 1% lösning sjunker mängden av salten till nästan 1,0%. Jag kan uppge mängden på många olika sätt men som är avgörande i det här fallet är förhållandet mellan NPK. Om jag läser på förpackningen att förhållandet mellan NPK är 10:52:10 då är det klart att detta är mängden av olika ämnen uttryckt i %. Det som är viktigt för mig är förhållandet NPK, inte mängden för att det kommer att vara oförändrat oavsett hur mycket vatten jag använder till lösningen. Det betyder att om jag gör lösningen 1:1 kommer det att vara 5% kväve 26%fosfor och 5% kalium i slutliga produkten. Om jag gör 1% lösning kommer den att innehålla 0,1% kväve, 0,52 % fosfor och 0,1% kalium och det samma kan du räkna om du löser 3g av produkten i 1,5 l vatten. Om det är extremt mycket fosfor i förhållande till andra ämnen känner jag mig otillräckligt att avgöra. Det finns människor som har mer kunskaper i detta. Övergöda kan du med organiskt bunden näring också.

MVH/clivia
Kee
Tack Clivia! Det var precis det jag var ute och fiskade efter, jag menar om en flaska näring har höga halter säg 64% Kväve, 4% Fosfor och 16 Kalium, behöver väl det inte betyda att det är risk för övergödning om den bara späddes korrekt? Likaledes är det mindre viktigt om det faktiskt är 64% kväve eller om förhållandet mellan Kväve och Fosfor är 16:1. En flaska med märkningen 64.4.15 kanske ska späs säg åtta gånger medan en flaska 16.1.4 kanske bara späs en gång. Därav mitt resonemang kring att jag trodde det var förhållandet mellan de repsektive specierna som var viktigt. gödningen i det här fallet skulle således kunna vara 1.5,2.1 men att det är praxis att ange heltal, så siffrorna blir 10.52.10. Precis som Clivia vill jag vara ödmjuk och säga att jag inte kan ngt om detta utan att jag bara spekulerar.
clivia
http://www.exotenversand.de/index.php?main...products_id=245

Den här sidan erbjuder frangipanigödning (10-52-10) 500 g för 8,50 euro. 1,5 till 2g går det per liter vatten i tillväxtperioden enligt dem för att främja blomningen hos dessa växter.

MVH/clivia

Kee: Ja, det är förhållande mellan enskilda ämnen som intresserar odlare som köper en koncentrat till att göra gödselvatten för sina växter. Och enligt mig är koncentration 1,5 - 2g/l vatten inte så stark. Att anklaga andra för miljöomedvetande (som några försöker att göra) utan att själva veta bättre låter som Al Gore, som åker jorden runt och predikar för oerhörda summor om vad vi alla kan göra för att stoppa den globala uppvärmningen samtidigt som han flyger från plats till plats med sin privat jet, kör sin monstruösa bränsleslukande stadsjeep och bor i ett hus som förbrukar 20 ggr mer el än en vanlig amerikansk villa.

MVH/clivia
stella08
Tack, Clivia! Du är en skatt!
Alexander-VG-zon3
CITAT (clivia @ 15-07-2008, 09:10) *
http://www.exotenversand.de/index.php?main...products_id=245

Den här sidan erbjuder frangipanigödning (10-52-10) 500 g för 8,50 euro. 1,5 till 2g går det per liter vatten i tillväxtperioden enligt dem för att främja blomningen hos dessa växter.

och det räcker gott och väl med att göda den med det som finns i Sverige .

läste detta i en bok .

'' Hemligheten för att lyckas med en frangipani är att låta den stå svalt under vintern. Låter man temperaturen falla till 10-13 grader så att den får en välbehövlig vintervila och blomningen stimuleras'' ,, från boken Krukväxter från jordens alla hörn .

alltså ingen vintervila så bildar den inga knoppar ,, så då kvittar det hur mycket fosfor man matar in . enkelt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon