|
Jag ser aldrig några flakmoppar nu för tiden, förutom på öarna på västkusten. Tänk vad praktiska och billiga i drift de är. En sådan skulle jag vilja ha på sommaren, lite halvtöntigt kanske men så.... praktiska.
Lady Hamilton
13-07-2008, 10:01
Jo det finns några flakmoppar kvar ännu  Tror de numera har lite 'kult stämpel' på sig Och det har gjort att de tyvärr är ganska dyra att köpa, de som äger dem vill hellst ha dem kvar  tror jag
finns el-flak-moppar oxå, men dom kostar som en taskig bil o då batteriets livslängd e begränsade vet i faan om dom e lönsamma....
henriks
13-07-2008, 12:00
CITAT (Ralf @ 13-07-2008, 12:24)  finns el-flak-moppar oxå, men dom kostar som en taskig bil o då batteriets livslängd e begränsade vet i faan om dom e lönsamma.... Allt är inte lönsamt... en elmoppe låter inte och ryker inget (förhoppningsvis i alla fall, för om det ryker - då är det nog färdigåkt på den!)  Om det sen är bättre för miljön? ja.. det skulle väl vara batteriets tillverkning och framförallt omhändertagande efteråt som påverkar saken, men på det hela taget borde den vara betydligt bättre än en gammal 2 taktare som fullkomligt spyr ut oförbrända kolväten. I praktiska sammanhang (yrkesbruk) har säkert flakmoppen ersatts av fyrhjulingen.
CITAT (henriks @ 13-07-2008, 13:00)  I praktiska sammanhang (yrkesbruk) har säkert flakmoppen ersatts av fyrhjulingen. kanske på vischan men tex fastighetskötare kör ju med flakmoppe och jag har även sett dem i stora industrier då ju elmoppen går att köra inomhus.
Vildljung
13-07-2008, 14:17
CITAT (CillaM @ 13-07-2008, 09:43)  Jag ser aldrig några flakmoppar nu för tiden, förutom på öarna på västkusten. Tänk vad praktiska och billiga i drift de är. En sådan skulle jag vilja ha på sommaren, lite halvtöntigt kanske men så.... praktiska. Finns inget töntigt i flakmoppar. Det är hur häftigt som helst. Och tänk så mycket man kan pynta den! Blomlådor på flaket. Måla den vit med små blommor på eller knallrosa. Eller svart med flammor. Jag vill själv ha en sån men var får man tag i en? Blocket? Det stämmer nog att den som har en inte vill göra sig av med den. Anette
Jag blev ju lite imponerad när jag nu såg att de nu gör flakmopeder med 4-taks motor: http://www.norsjo.com/index.php?page=produ...arrier_4-stroke
RibesRubusVitis
13-07-2008, 15:29
Hjälmtvånget har gjort att många potentiella flakmopedister nu tar bilen i stället. Det skulle också bli resultatet av ett eventuellt hjälmtvång för cyklister.
Vildljung
13-07-2008, 15:39
CITAT (KURT @ 13-07-2008, 14:50)  Jag blev ju lite imponerad när jag nu såg att de nu gör flakmopeder med 4-taks motor: http://www.norsjo.com/index.php?page=produ...arrier_4-strokeWow! Vill ha. Vad kan en sån kosta? Hur fort går de (otrimmade)? Anette
CITAT (RibesRubusVitis @ 13-07-2008, 15:29)  Hjälmtvånget har gjort att många potentiella flakmopedister nu tar bilen i stället. Det skulle också bli resultatet av ett eventuellt hjälmtvång för cyklister. Det är ju synd, för personer som är så ytligt fåfänga har ju naturligtvis inte ens nytta av en hjälm, de lär ju knappast ha något att skydda. De professionella cyklisterna kunde absolut inte använda hjälm, det var alla möjliga problem just för dem, det var b l a alldeles för varmt vid så hög aktivitet, men efter några uppmärksammade olyckor så gick det plötsligt att använda hjälm. En rimlig kompromiss, som de flesta länder som har hjälmkrav för cyklister har anammat, är att inte straffbelägga frånvaro av hjälm. Alla vet ju t ex att man skall gå på vänster sida på vägen, och det går bra utan att använda hot om straff.
Biggan_
13-07-2008, 22:29
Åh, vilken nostalgi!  En sån åkte jag runt på med farfar som bodde med oss när jag var liten. Ser dem fortfarande här i byn, både gamla och nytillverkade. De gamla är skitdyra att köpa.
Nostalgia
15-07-2008, 09:55
CITAT (KURT @ 13-07-2008, 15:50)  Jag blev ju lite imponerad när jag nu såg att de nu gör flakmopeder med 4-taks motor: http://www.norsjo.com/index.php?page=produ...arrier_4-strokeJa vi gör så gött vi kan vi värmlänninger Vi har även PACKMOPEDSTURNEN (ja vi kallar flakmoppen för packmoped här) trevlig tillställningen med skön musik, härliga artister och möe skratt. Det hela startades 1992 av Göran Samuelsson, värmländsk visdiktare, sångare och akvarellkonstnär. Packmopedsturnen har rullat nästan varje år på dom värmländska grusvägarna sedan dess och har gästats av Totta Näslund, Ola Magnell, Wille Crafoord, Peter Lundblad, Marie Bergman, Niklas Strömstedt och många, många fler. Årets turne hittar du på www.packmopedsturne.se Åkandes på packmopeder kommer i år Uno Svenningsson, Anna Stadling, Idde Schultz, Ronny Eriksson, Staffan Hellstrand. VÄLKOMMEN TILL VÄRMLAND
Kontakta närmaste veteranmoppeklubb, dom vet om det finns någon flakmoppe till salu i klubben. som redan sagts så är dom ganska dyra då dom är eftertraktade inte bara inom veteranklubbarna utan numera också är populära hos ungdomar.
messermark
16-07-2008, 20:55
Jag har faktiskt en  Min är lite halvskraltig men funkar har blivit erbjuden 15 000:- för den men den är INTE till salu. Då vet du prisklassen iaf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|