Full version: rabatt i skogskant
mino
Jag har en rabatt vid entrén i halvskugga som inringas av hassel, järnek, lönn och ek där jag hade tänkt att plantera någon bra marktäckare samt några halvhöga perenner som sticker upp ur marktäckningen. Det jag har tänkt just nu är myskmadra och akleja, men jag funderar på om jag skulle ha ytterligare sorter? Tex nån tidig vårlök? Jag har stora problem med rådjur så tulpaner går bort men kanske kan ni komma på något annat? Finns det någon annan perenn än akleja som inte har alltför mycket bladverk utan kan sticka upp mitt i myskmadrahavet? Den bör inte vara mer än runt 50 cm hög och rätt så späd för att passa naturen runt om. '
Tips mottages tacksamt!!

mojan
Jätterams har jag bland myskmalva. Narcisser lär rådjur inte gilla men är de tillräckligt hungriga så duger allt.
tepa
Jag köpte en vintergrön gulblommande marktäckande sak som heter Vinterwaldsteinia. Du kan väl googla på den, tror den blommar tidigt. Dessutom har jag för mig att det talades om skogsbryn och halvskugga när jag googlade.

Hälsn Tepa
Mollis
Jag kom att tänka på Purpurklätt, jag har den i utkanterna av trädgården mot skogen och det är en av de sorterna som rådjuren inte tar (om du har Dovhjort så kan dom dock ryka), men den kanske blir för hög?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon