Temeraire
Planerar att beställa följande kaktusar, och undrar om någon vet vad de behöver:

Thelocactus bicolor v. Tricolor

Gymnocalycium tillianum

Gymnocalycium saglione

Ljus, temperatur osv vill jag veta, om någon vet, så jag vet om det är värt att försöka med dem eller om jag inte kan uppfylla deras krav.
evaskp
CITAT (Temeraire @ 13-07-2008, 10:59) *
Planerar att beställa följande kaktusar, och undrar om någon vet vad de behöver:

Thelocactus bicolor v. Tricolor

Gymnocalycium tillianum

Gymnocalycium saglione

Ljus, temperatur osv vill jag veta, om någon vet, så jag vet om det är värt att försöka med dem eller om jag inte kan uppfylla deras krav.

Mycket ljus, inte direkt sol hela dagen, de klarar det men blir inte så fina då. Temperatur från nov - mars plus 8 grader och inget vatten. Det är idealet, sen får man försöka komma så nära det som man kan. I fönsterkarmen brukar det vara lite svalare, man kan sätta för plexiglas 50 cm upp så samlas den kalla luften där. Om du kan komma ner till 18 grader så räcker det för de kaktusar du nämnde. De kommer att blomma året efter. Med högre temperatur än plus 8 grader så får de ha lite vatten ett par gånger under den perioden. Det är viktigt att de har bra ljus under vintervilan.
De kaktusar du nämnde är tämligen enkla att sköta. När de är helt torra så ge ordentligt med vatten och sen väntar man tills de är helt torra igen. Det är mycket lätt att vattna en kaktus till döds. annars så överlever de det mesta.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon