Full version: Getter
Majjijann
Jag har kommit på mig med att börja sukta efter ett par små getter. När jag har flyttat till ett annat ställe där man kan ha ett par små hagar och ett gethus. Men hur tar man hand om en get?

Vad exakt äter de?
Kan de gå ute året runt?
Hur stora hagar/hur mycket bete behöver de?
Vad för annan skötsel kan de behöva?
Vad kostar en eller två små killingar?'
Raser?
Hur många behöver de vara i en flock?
Hurdant staket behöver man, hört att de kanske tar sig ut lätt...?

Hade tänkt mig något sånt här

Fenja
Här är några bra länkar.
Getter äter ALLT: Fårfor, havre, hö, tvätt, blomrabatter, trädgårdsland, stolsdynor, kort sagt allt som kommer i deras väg. Det kan räcka med ett fårnät, men eftersom de hoppar jämfota ett par meter rätt upp i luften så är det inte säkert att de vill stanna där. De gillar av någon anledning, skarpt att stå på biltak, vedhögar eller annat som man har i närheten med lite höjd. En stor hage med bra bete gör dem dock nöjda och de kan hålla sig där wink.gif!
Mvh
Fenja
Christer i Falköping
Verkar fullständigt omöjliga att hålla innanför ett staket i alla fall. På väg till jobbet finns det en bonde som har getter och regeln är att det är fler getter ute på 90vägen, än innaför staketet där de skall vara.
Christer.
KURT
Getter äter visserligen allt, men de är i själva verket mycket kräsna. Det går inte att föda dem på bara hö + lite extra kraftfoder, som man gör med t ex år. Getter vill ha tillgång till kvistar och torkade löv, + gärna torkade örter.
Majjijann
a0a.gif
Ju mer jag får veta om dessa djur desto mer sugen blir jag. Verkar skitkul! Vet iofs inte om jag är så sugen på att ha en på biltaket men...
Jag ska skaffa mig ett par hektar otillgänglig mark med mycket konstiga saker att äta och klättra på. Sen ska jag skaffa get!

Något annat man måste tänka på om man aldrig haft getter förut?
Är det mycket vaccinationer o sånt?
Låter som om de är väldigt billiga djur att ha.

Om staket.. Skulle man inte kunna sätta vanligt fårstängsel med ett par glesa eltrådar över, så det blir åtminstone 150 cm högt, kanske mer? Försöker de gräva sig ut så man måste säkra undertill också??

Om man skulle råka bli med häst nån gång, kan man ha häst o get tillsammans? Vet att fårstängsel inte är bra till häst men det får man väl anpassa på nåt sätt...

Någon osm vet om de kan gå ute året runt? Klarar de kyla bara de har tillgång till mat och vindskydd eller måste de ha uppvärmt stall?
Euphorbia
Strunta i fårnätet och sätt många täta eltrådar istället, sägs fungera både till får, getter och hästar.
Getter behöver inte ha uppvärmt stall, kan precis som hästar klara sig med ett torrt och dragfritt vindskydd.
Gå in på forumet på www.alternativ.nu och läs alla trådar om getter, där kan du lära dig massor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon