Lotta66
Hej

Hoppas att någon därute kan hjälpa mig. Har fullt av dom här små svarta i mina blomkrukor med petunior. Dom ser ut som miniskorpioner. Hur får jag bort dom och vad heter dom??

Lotta
Sussie F-Flower
Hej!
Ja, fy fasen! Dom där är inget roligt att ha överallt!!!!
Det är tvestjärtar och dom nyps! Riktigt ordentligt ibland!

Jag hade fruktansvärt mycket tvestjärtar när jag flyttade hit för drygt 4 år sedan.
Stod ut med det första året men sedan upptäckte jag att det kryllade av kusar där det var mycket Bergenior, (som inte hade blivit ur-rensad under många år...) så jag rev och slet upp alltihopa och slängde.
Sedan dess har det bara varit några enstaka.

Har du en massa "gammalt" och multnande som ligger, så rensa upp och släng.
Tvestjärtar älskar cellulosa, berättade Anticimex för mig, så man kan göra små fällor genom att lägga ut lätt fuktade dagstidningar på kvällen, där kusarna brukar hålla till.
Sedan får man "vittja" och slänga tidningen tidigt på morgonen efter...
(-akta dom nyper dig!!!)

Det är dom tips jag kan ge, förutom insektsmedel.

Hoppas du blir fri dom!
Jag gillar inte tvestjärtar efter att ha satt mig på dom flera gånger dessutom!!!
Lotta66
HEJ

Tack för svaret.

F... f... va äckligt!!!! Jag som trodde att tvestjärtar var dom små grå som rullar ihop sig till små bollar. Ska inskaffa insektsmedel, fungerar inte det så kastar jag ut blommorna.

Lotta
Maluridea
Dem små grå som rullar ihop sig är nog klotgråsuggor tongue.gif ... http://www.natur.pedc.se/popup.asp?IDnr=670 bild på dessa.
Evileve
Wellpapp är också jättebra fälla till tvestjärtar, de älskar de trånga gångarna i pappret!
Bassam
du kan suga dem på dammsuga.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon