magdalena81
Hej!
I höstas köpte jag en knöl utomlands som jag inte vet vad det är.
Nu har den börjat blomma och jag tog någr bilder på den.
Är det någon som kan hjälpa mig med att identifiera min fina blomma? Skulle vara bra att veta vad det är så att jag vet hur jag skall handskas med den och om den ska grävas upp ti höst eller va kvar i jorden.
lissa
Det skulle kanske skulle kunna vara en Trollius chinensis , men jag är inte så bra på ID, och själva blomman gör mig lite undrande. Är den på bilden helt öppen , eller är den relativt nyöppnad? På en del bilder jag har sett tycker jag att bladen är väldigt lika, men blomman oftast lite mer öppen. Googla på namnet jag skrev och kolla på flera ställen, för det finns tydligen lika många utseenden som fotografer....Hoppas du lyckas få reda på med säkerhet vad du har, för den är verkligen vacker smile.gif
magdalena81
tack!
Har googlt runt lite nu, på bladen ser det ut som Trollius chinensis men blomman ser annorlunda ut.
Den är helt öppen nu på bilden, så den är olik till både färg och form.

jag får väl leta vidare å se om jag blir smartare smile.gif
Eva 33c
Min gissning är bukett anemon, Anemone coronaria Den säljs just som knöl, en mörk oregelbunden sak. (Trollius bildar inte knölar och har inte den färgen vad jag vet.) Bukettanemonen finns i många färger och både enkla och dubbla varianter. Hos mig i zon 5 överlever den endast i undantagsfall en vinter, men i bättre lägen är den perenn. Den blommar hela sommaren och tål en hel del frost innan den ger upp.
lissa
Jag tyckte att den liknade en bild på den här siten trollius, men orkade inte kolla om den fanns i andra färger..Hoppas att det är annemonen, för det gäller ju att få en ID, men insidan i anemonen brukar väl vara öppnare och mörkare än vad vår okände har dunno.gif ??
Christer i Falköping

Image024_25 (Copy 1).jpg

Detta är en Trollius chinensis. Inte alls samma blomma alltså. Men jag är säker på att det är en ranuncel av något slag, en släkting till smörblomman. Minns inte vad de heter nu tyvärr. Skall grävas upp till hösten, för de är inte härdiga här.
Christer.

Bukettranuncel, Ranunculus asiatikus, tror jag alltså att det är.
Christer.
Eva 33c
Hur såg knölen ut? Ranukelns knölar ser ut som pyttesmå dahliaknölar, eller en liten bläckfisk kanske man kan säga. Fast ranunkelns blommor brukar vara rundare och jämnare i formen tycker jag. Så här. Men utseendet på knölen skulle vara en bra ledtråd.
När det gäller anemoner så kan den dubbla varianten mycket väl se ut så där. Kolla den här blå tex.
Vad det gäller bladen är mina anemoner och mina ranunkler ganska lika. Även anemonen tillhör ju ranunkelväxterna om jag minns rätt.
Vore roligt om vi fick veta vad det är till slut.
lissa
Ja den dubbla anemonen ser ju verkligen lik ut. Eftersom bladen är lika anemonens var det det första jag tänkte på, den vanliga blomman ser ju annorlunda ut..Sen ranunkeln, också med tanke på bladen, men såna har jag haft och den blomman är som du säger rund..
Det är, enl mitt lilla vetande, inte så många med dom speciella flikade bladen, men knölen/löken kan hjälpa mycket i det här läget...men det allra bästa och säkraste skulle ju vara att någon annan har den....för den är verkligen söt tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon