Full version: Nybörjare
JonathanL
Hej!

Låt mig presentera mig lite. Jag heter Jonathan, och jag har aldrig odlat grönsaker eller frukter förrut, men har varit nyfiken på det ett ordentligt tag, och idag tog jag det första steget i att börja odla. Jag grävde i den kolonilott jag har på baksidan, och mina frågar jag gärna skulle vilja ha svar på är.
- Vilka är de bästa grönsakerna eller frukterna att odla för en nybörjare?
- Nu är det rätt sent inpå året, och jag har missat en del av odlingsmöjligheterna, men skulle gärna ha rekomendationer på grönsaker och frukter jag kan odla vid den här tiden?
- Finns det också nåt jag ska tänka på som nybörjare?

Tack på förhand för era svar. :o)
enlg
Hej jonathan. Även jag är amatör men en sak kan jag dela med mig av. Jorden är nyckeln. Gräva mylla gödsla jordförbättra etc etc. Jag vet inte om det är försent men att förkultivera squash och odla den bereder alltid mig mkt nöje. Den är tacksam och lätt. Vackra gula blommor och sedan enorma mängder squash på bara några plantor. Inte heller verkar sniglarna gilla den särdeles. Mvh Lisa
destination
Hej där

Lite morötter kan du så nu och skörda sent på hösten. Du kan även så piplök. Vilken zon/del av landet bor du i? Kanske hinner sockerärtor bli klara om du bor i södra Sverige (?)
Finns mycket flerårigt du kan köpa och plantera t ex rabarber och gräslök. Det är alltid trevligt smile.gif

Hur är jorden i ditt land? (Sandig, lerig etc.)
Åsa, mälardalen zon 2
Mangold är svår att misslyckas med (ifall man undviker de rödbladiga sorterna ruby chard och rhubarb chard, de går för lätt upp i stock + inte sår för tidigt), mangold brukar inte ha stora krav på jorden, den kan odlas i hela landet, på bara några meters rad får man mer än en normal familj äter, man skördar och skördar och nytt växer upp.