Full version: Nybörjare
JonathanL
Hej!

Låt mig presentera mig lite. Jag heter Jonathan, och jag har aldrig odlat grönsaker eller frukter förrut, men har varit nyfiken på det ett ordentligt tag, och idag tog jag det första steget i att börja odla. Jag grävde i den kolonilott jag har på baksidan, och mina frågar jag gärna skulle vilja ha svar på är.
- Vilka är de bästa grönsakerna eller frukterna att odla för en nybörjare?
- Nu är det rätt sent inpå året, och jag har missat en del av odlingsmöjligheterna, men skulle gärna ha rekomendationer på grönsaker och frukter jag kan odla vid den här tiden?
- Finns det också nåt jag ska tänka på som nybörjare?

Tack på förhand för era svar. :o)
enlg
Hej jonathan. Även jag är amatör men en sak kan jag dela med mig av. Jorden är nyckeln. Gräva mylla gödsla jordförbättra etc etc. Jag vet inte om det är försent men att förkultivera squash och odla den bereder alltid mig mkt nöje. Den är tacksam och lätt. Vackra gula blommor och sedan enorma mängder squash på bara några plantor. Inte heller verkar sniglarna gilla den särdeles. Mvh Lisa
destination
Hej där

Lite morötter kan du så nu och skörda sent på hösten. Du kan även så piplök. Vilken zon/del av landet bor du i? Kanske hinner sockerärtor bli klara om du bor i södra Sverige (?)
Finns mycket flerårigt du kan köpa och plantera t ex rabarber och gräslök. Det är alltid trevligt smile.gif

Hur är jorden i ditt land? (Sandig, lerig etc.)
Åsa, mälardalen zon 2
Mangold är svår att misslyckas med (ifall man undviker de rödbladiga sorterna ruby chard och rhubarb chard, de går för lätt upp i stock + inte sår för tidigt), mangold brukar inte ha stora krav på jorden, den kan odlas i hela landet, på bara några meters rad får man mer än en normal familj äter, man skördar och skördar och nytt växer upp.

Tips: Ring Runåbergs och be att få deras fullständiga frökatalog med såangivelser (de ger inte ut en fullständig katalog varje år vissa år får man bara tunnare diton men iår gav de ut den fullständiga varianten).
Katalogen innehåller mycket tydliga så, odlings och skördangivelser. (+de har ett bra utbud av grönsaksfröer, främst ickehybrider + ekologiskt frö)

Runåbergs
sjusorterskaka
Det beror ju på lite hur hösten blir om det är för sent för vissa grödor eller inte. Jag har som du gjort odlingsbäddarna ganska sent och min senaste sådd gjorde jag i förra veckan, har dessutom lite plantor på förkultivering som ska ut i veckan.
Jag räknar nästan med att allt inte kommer hinna bära frukt, men jag ser det som så att mycket av det jag odlar är nytt för mig så jag kommer att lära mig hur plantorna funkar och lyckas bättre med min sådd nästa år. Det är ju trots allt kul och rogivande att pyssla med trädgården (om man bortser från snigeldödandet).

Hur som helst så finns det ju massor av saker som går att så nu och på sensommaren, men du kan ju skippa de med väldigt långa utvecklingstider.
Mangold, plocksallad, sockerärtor, mindre bönor, morötter, rödbetor, gurka mm. funkar jättebra. Rådisor och spenat går bra på sensommaren.
Har du bra förhållanden så kan du säkerligen så fröer som skulle varit i jorden för en månad sedan.

Och som tidigare sagts så är ju jorden jätteviktig. Jag gjorde misstaget att inte förbättre jorden i en av bäddarna tillräckligt, och bestraffningen blev ju givetvis att det inte växer särskilt bra där.
JonathanL

Hej

Tack för era tips och råd. Vill gärna ha flera råd. smile.gif
Jag bor i Stockholmsområdet för er vetskap.
Tror ni att jag kan odla vitlök? Kanske dum fråga då de verka kräva värme.
Annars verkar rädisa vara ett alternativ.
Min jord är sandig om jag inte tar fel. Dock vet jag inte hur jag ska förbättra den förrutom att gödsla och så.
Jag grävde upp jorden, myllade och vattnade den i söndags. Men hur länge behöver jag vänta innan jag kan så, och hur kan jag kolla om jorden är näringsrik? Behöver jag gräva mer och mylla den mer än utöver det jag har gjort?
Hur mycket frö behöver jag för det ska bli en skörd? Jag vill inte köpa frö för flera hundra kronor när jag ändå bara kommer att så lite, eller man kan kanske spara det som blir över och så senare iofs?
Aja jag hoppas inte mina nybörjarfrågor irriterar er. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vitlök kan odlas ända uppe i norra sverige bara man hittar rätt utsäde + har hyfsad dränering, Stockholm är inga problem.

Bild från tidigare år då jag hade flera sorter, numera odlar jag bara Hammar
den funkar bäst i min jord.

Man bör köpa bra utsäde, har man sedan växtföljd så brukar man hålla grödan frisk och då kan man skörda eget utsäde, så ofta är det en engångskostnad att örja odla vitlök. Ett bra ställe att få tag på lite sorter lämpade för svensk odling är från Åke Truedsson han säljer inte bara en massa tomatfröer utan han har även en del vitlöksutsäde + han har skrivit ett häfte om hur man odlar vitlök som man också kan köpa där (han har även skrivit en massa trädgårdsböcker bara att kolla in dem på biblioteket). Han har inga stora mängder vitlöksutsäde han odlar i en vanlig villaträdgård så man bör nog inte vänta för länge med att kontakta honom det är ju nu i juli-aug man brukar skörda vitlöken så nu borde han ha en del men jag ha förstått att det snabbt tar slut hos honom.

http://www.tomatklubben.se/ (klicka på vitlök i menyn där står det om hans häfte och hur man gör för att beställa listan över vitlökssorter)

Väldigt många grönsaksfröer kan man ha i många år så man kan så lite ur varje påse och sedan använda samma påse i flera år. Kolla här i Runåbergs groningstabell det finns angivet hur många års hållbarhet fröerna normalt har så då kan du se vilka som det kan vara bra att köpa fröer lite oftare av och vilka du kan lagra en längre tid. Det står även hur mycket man kan få i skörd.

http://www.runabergsfroer.se/html/groningstabell.htm

(kan lägga till att tabellen inte är exakt jag har haft bönfröer som varit 5-6år som grott så man behöver inte slänga påsarna direkt då tiden enligt tabellen har passerat man kan testa och se ifall det fortfarande finns liv i dem)
chrille112
Även jag är nybörjare och flyttar in i hus 1:a augusti. Hinner jag också odla det ni rekommenderar, eller blir det för sent tror ni? Jag kommer att bo i gävle (det är väl zon 4?)
sjusorterskaka
CITAT (chrille112 @ 20-07-2008, 11:11) *
Även jag är nybörjare och flyttar in i hus 1:a augusti. Hinner jag också odla det ni rekommenderar, eller blir det för sent tror ni? Jag kommer att bo i gävle (det är väl zon 4?)

Om du vill få skörd i år så är det lite väl sent (du lär väl inte börja så det första du gör när du flyttar in kan jag tänka). Rädisor, spenat och dylikt borde iofs gå bra. Sådant som har väldigt kort utvecklingstid och/eller är frosttåligt. I övrigt kan du ju passa på att påta ner sådant som du skördar nästa år (ex. vitlök).
chrille112
Tack för svaret! Då ska jag plantera vitlök smile.gif Vad mer kan jag plantera nu och skörda nästa år?
Åsa, mälardalen zon 2
Jordärtskockor, perenna kryddor, rabarber (fast du kan inte skörda massor nästa år det tar några år för en rababer att växa till sig men lite brukar man kunna nalla speciellt ifall man köper stora plantor + kraftigväxande sort ex. Victoria).

+Om du får tag på plantor av lungrot (Good king Henry) så kan du plantera det (tror dock att det mest är en hobbyodlarväxt den förekommer nog inte så ofta i handeln själv sådde jag mina plantor), växten är en flerårig målleväxt som spirar tidigt och som man kan skörda blad ifrån.
chrille112
Tack för tipsen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon