enlg
Hej jag beställde fröer från odla i april. De började komma upp så sakteliga men såg skrämmande lika ut allihop. Det jag trodde jag beställde var riddarsporrar aubrietia och flocksidenblomma. Nu kan jag inte blunda för sanningen längre, jag har fått sjuttioelvatusen tomater och två solrosor. Är vi fler som fått fel fröer från Odla? Mvh Lisa
EKLO
Jag beställde tre påsar blekgula krassefrön - inga tog sig, utom ett enda frö. Och den blev indianröd!
enlg
Spännande, kontaktade du odla då?
Azur
Inte bara Odla som har problem med sina fröer. Mina lila opievallmo visade sig bli vita kornvallmo, och betydligt värre: "blandad sallad" påsen innehöll nästan uteslutande frön av ogräset Åkerkål. De påsarna var köpta på Coop.
Christer i Falköping
Även när man köper fröer via STA får man ofta fel. Fröer till en Kragklocka (Adenophora) blev knölklockor istället och de som skulle bli Ungersk blåsippa blev istället en av de snyggaste Heucheror (Alunrot) som jag sett.
Christer.
Heda
Det där med åkerkålen är ju förjäkligt!! Och inte är det kul med sjuttioelva tomater när man tänkt sig riddarsporrar!!! Har nog för det mesta fått rätt fröer men lökar är det si och så med...köpte i våras liljor som skulle vara blandat vita och blekrosa....de är ljusgula och rubinröda...fina men inte vad jag tänkt mig. Dessutom köpte jag dem för att jag ville ha de blekrosa...

De här som frösått endel vet ju att det kan hända att man vårdar ogräs som den fiinaste raritet..själv var jag så lycklig över mina jätteverbenor i våras...en av dem växte mycket fortare.....och den hann bli ganska stor innan jag bekräftade vad jag misstänkt...den brändes....en nässla som pysslats om i ganska många veckor.. smile.gif så kan det också gå.
enlg
Tack för era delgivningar, det är väl smällar man får ta helt enkelt. Nässlan var ju lustig, även jag vårdade ömt tillsammans med mina tomater/riddarsporrar ett ogräs av okänd karaktär. Mvh Lisa
Anki V
CITAT (Azur @ 13-07-2008, 19:38) *
Inte bara Odla som har problem med sina fröer. Mina lila opievallmo visade sig bli vita kornvallmo, och betydligt värre: "blandad sallad" påsen innehöll nästan uteslutande frön av ogräset Åkerkål. De påsarna var köpta på Coop.

Fast det är väl ganska så sällan det blir tokigt när man köper från välrenommerade fröfirmor? g.gif

Jag så ca 70-80 sorter /år och det är sällan det blir riktigt fel. I och för sig har jag fått vita bergvallmofrön från Jelitto som var något ”oidentifierat” och utbytespåsen jag fick innehöll mest frön till blå blink.gif . Sen har det väl klickat någon gång när jag fått frön från amatörodlare…..av förståliga skäl.

Exempelvis så fick jag en gång frön från en ”perenn” Mariaklocka som visade sig vara en storklocka laugh.gif . Fast det är väl en del av charmen med att byta frön.

Från Odla har jag alltid haft turen att få rätt frön och med bra grobarhet…...liksom från de allra flesta proffsfirmor.

/Anki

enlg
TACK snälla odla för ny omgång fröer. Det var generöst och gentilt av er. Mvh Lisa
Sonja.S
Jag beställde från Impecta i vintras och sådde en del, bl.a palettblads mix. Det kom upp två sorter, den ena typiskt palettblad, likadana allihop. Den andra sorten avvek och jag tänkte att denna blir nog väldigt speciell, och det blev den. Det har visat sig att det troligen är någon typ av lavendel, har två kvar som överlevde omild utplantering. Lukten är ganska vägvisande och bladens utseende, men helt säker blir jag nog inte förrän nästa år, om de överlever vintern och börjar blomma. giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon