Full version: Stamkvista ung ek?
Azur
Jag har en ung (cirka 6m hög, stammen kanske 15 cm diameter) ek som står på en äng, och den har grenar ända ner till marken. Jag skulle vilja ta bort alla grenar från marknivå upp till sisådär 1 - 1.5 meters höjd, för att mer ljus skall nå marken under den - men jag vill inte skada eken.
De grövsta grenarna som skulle bort är cirka 2 cm i diameter.

kort sagt, kommer eken att kunna reparera skadan och växa vidare, eller skadar jag den permanent genom att ta bort de här grenarna?
Huggorm
Jag har gjort så med många av mina ekar i den storleken, och även större. Har inte märkt några som helst problem, och det är tredje säsongen nu. Ekar läker fint och tål mycket stryk
Piccante
Kolla på gamla ekar i ängsmark som är ett par hundra år gamla så ser du att de har grenkragar efter kapade grenar kvar långt ned på stammen. De klarar det såvida du inte klipper/ skär för nära utan lämnar grenkrage som kan läka såret.
Azur
Låter bra, då gör jag så! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon