Söttok06
13-07-2008, 19:22
Jag försöker vattna där så ofta jag kan, för jag får för mig att det är ett idealiskt ställe för myror att bygga bo. Stämmer det?
Har i alla fall ett myrbo i min komposthög som ligger på backen. Såg det i dag när jag skulle gräva om i högen. Antagligen för torrt. Hällde ut två påsar med avfall från Marsvin d v s spånet och bajset.
Ska man vattna lika mycket på barkmullen/tidningarna som på annat? Läste i någon tråd att Tvestjärtar trivs i tidningar urkkk.
Jag tror att hela lotten är full av myror på sina ställen. Märker när jag gräver att det kryllar av myror på vissa platser.
Vad är problemet? Det är ju sällan problem med varken myror eller tvestjärtar.
Söttok06
14-07-2008, 16:37
Är det inte dåligt då om man har ett myrbo i komposten eller i jorden överhuvudtaget? Ska jag bara låta dem vara där? Det är ok bara inte planteringarna blir dåliga.
Söttok06
14-07-2008, 16:44
Mitt plommonträd var fullt av gröna löss på bladet och de ser ut som skrutt nu, uppätna av lössen. Där ser jag också massa myror. Jag Vattnar ordentligt i jorden men myrorna verkar komma tillbaka. Vad gör jag åt det? Kanel eller Vitpeppar?
Just när myrorna underhåller bladlöss kan jag hålla med om att man bör bekämpa dem, man kan hindra dem från att klättra upp i ett träd med en limring på stammen. Eller bara bekämpa själva myrboet, men annars gör inte myror skada. Har man mark där det är lämpliga förhållanden för myror, så kommer det ju ändå bara att komma nya drottningar inflygande hela tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.