Jag har startat upp en varmkompost i våras och har varvat avfall med halm eller torv och det verkar ha gått bra. Men nu när jag var ute och tömde i den var allt mögligt och det växte konstiga svampar i den och det verkade väldigt fuktigt i den. Jag la i lite torv för att täcka allt.
Vad har jag gjort fel?
Har någon tips på hur jag ska sköta den bättre- är nybörjare på det här!!
MVH Jajja
Det är nog inget fel, även svampar hjälper till att bryta ned i komposten. Kanske har det tillfälligt blivit lite för blött bara.
Eva i Västerås
14-07-2008, 08:02
Det ska vara svampar också i komposten.
Det är bara oftast så att dom inte bildar hattar, så man tänker inte på dom.
Hur blött är blött?
Det ska ju vara fuktigt, urvriden tvättsvamp, typ. Man ska inte kunna krama vatten ur komposten, men det ska inte vara torrt heller.
Jag som lägger i marsvinsspån får vattna rejält för att inte bara ha en torr spånhög.
Aha, jag trodde att den börjat föda upp några olagliga svampar och skulle dö eller nåt. Då kanske allt står rätt till, blev lite orolig ett tag, nybörjare som man är. Min sambo bara skrattar åt mig och mitt nya skötebarn-min kompost, men skrattar bäst som skrattar sist, det ska funka! Jag har i alla fall minskat innehållet i soptunnan nåt otroligt, behöver inte utnyttja grannens längre.
Ska jag röra om i hela komposten när jag blandar om eller bara i det översta lagret?
Tur att ni finns som kan hjälpa mig, tack!
Eva i Västerås
15-07-2008, 11:34
Jag rör om när jag ids / kommer ihåg.
Sådär var 14:e dag till en gång per månad, ungefär. Men jag har mesta matavfallet i den kommunala tunnan än så länge. Komposten är liten och marsvinsburen stor. Man kan behöva röra om oftare om man har mycket matrester i.
Jo, komposten är som en bäbis lite grann.
Först bara ligger den där, länge.
Sedan börjag det krypa i den så smått.
Vartefter kryper det mer och mer och så småningom är det full fart.
Det kan vara trögt i början med en ny kompost, men efter 1/2 till 1 år går det snabbare.
Nu har jag hyfsad fart i komposten, andra sommaren efter flytten. Men förra våren fick jag en hink material ur kompsten vid det gamla huset för att få med lite "kultur".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.