*skrattar*
Jag skulle inte på långa vägar kalla mig expert...

men jag kan ju berätta hur jag tänker, så får du fortsätta att bolla med andra tills du har hittat ett svar som känns rätt för dig.
CITAT (fluffis @ 26-07-2008, 03:23)

Håller du med om att det behövs tillföras gödning av någon sort?
Om det till exempel handlar om ett trädgårdsland där man ständigt för bort, skördar, men inte tillför nytt säger jag absolut. När det gäller blomsterodling är det nog lite olika. Vill man ha "stort och frodigt och överväldigande" behöver det troligtvis tillföras näring, men det behövs även mycket vatten, mycket sol, gott om luft (för rötterna) för att växterna ska växa och frodas.
Många växter klarar sig nog med den näring som finns om det inte är stor brist på något näringsämne, men får då aningen sämre tillväxt eller motståndskraft mot sjukdomar. För det otränade ögat skulle det troligtvis inte märkas så stor skillnad.

Eller att bara tilltaget att KLIPPA ner gröngödningen tillför sitt? Ist för att organismen får förmultna ner utan att klippas, menar jag...?
Nu är det viktigt med begreppen känner jag. Det finns ju något som kallas just gröngödning och det är växter som sås just för att bidra till att öka näringsinnehållet i en jord. Och gröngödningsväxter tror jag ska klippas ner för att de inte ska fröa av sig för mycket. Vill du veta mer om detta gör du nog bäst i att söka vidare på nätet, för det här kan jag inte mycket om.
Det jag menar med att klippa ner handlar bara om perenner som stått kvar över vintern. De övervintrar ju under jordytan (normal vinter) och det som är över är således dött på våren. Klipper man ner det tillför man organiskt material till jorden vilket bidrar till en bättre struktur. Men näring ger det inte så vansinnigt mycket.
Anledningen till att jag klipper är att det ska gå lite snabbare för "skräpet" att förmultna.

Jag vill förstå det rätt! Nämligen, den trädgård vi tagit över har nu inte en gnutta näring i jorden! Allt den har fätt, har den fått stå för sig själv med, öch förmultna till nästa säsong i 10 år. Inte mycket har tillförts jorden runtomkring; såsom jag trodde. Utan respektive växt har tydligen tagit kraften själv?
Vad är det som gör dig så säker på att det inte finns någon näring i jorden? Tänk på skogen eller annan naturlig miljö. Den står orörd och lever så att säga i ett naturligt kretslopp tillsammans med djuren. Där är det ju ingen som tillför någon näring förutom en eller annan hare...

Har jag fattat det rätt nu? Därför att varje växt dragit ut sin egen kraft och näring; därföt har jorden inte tillfötrs någon nytta och näring? Men om man klipper ner ogräset flera gånger per säsong; så blir det närande, istället för tärande???
Det här är ju lite intressant tycker jag. Om det är fullt av ogräs som tas bort - då måste något nytt tillföras skulle jag tro. Men skulle du klippa ner ogräset och låta det vara kvar så tar du ju liksom inte iväg något, och då skulle det säkert inte behöva tillföras så mycket. Så, visst! På sätt och vis kan man nog säga just det - att det blir närande istället för tärande. Men passa dig - en del ogräs älskar att bli delat - fler delar, fler "plantor". Och likadant med fröogräset. Ta det innan det blommat över så du inte hjälper till att sprida det ännu mer!