Vi har ett nybyggt hus i en gammal skogsbacke och jag har tänkt plantera ormbunkar vid en stenmur som kommer att vara gränsen mellan trädgård o skog. Vandrande skugga, inte jättefuktig mark (men det finns naturliga bunkar i skogsbacken!), zon 3 tror jag (strax norr om Mälaren).
Nån som har tips på perenna ormbunkar? Finns olika sorters bunkar på vanliga plantskolor eller varuhus typ Plantagen?
// A
Christer i Falköping
14-07-2008, 11:11
Det brukar vara ont om ormbunkar i varuhusliknande affärer. Du får nog leta dig fram till någon av de mindra handelsträdgårdarna i din omgivning om du vill ha något sådant.
Christer.
Är bräken och ormbunke samma sak??
Gunilla T
15-07-2008, 10:43
Ja, bräken är en sorts ormbunke. En av de vackraste är nog Strutbräken Matteuccia struthiopteris.
En annan skönhet är Adiantum pedatum - Frilandsadiantum som är någor mindre och har svarta skaft. Dryopteris filix-femina Majbräken är också vacker. En med metallisk färg är Athyrium niponicum - Metallica som inte blir så hög men ganska bred. Alla sorter av Träjon kan också rekommenderas.
Ormbunkar är vackra, en del av dem är också vintergröna. Är ju lundväxter som föredrar något skuggigare växtplatser och fuktig mark.
Gunilla, var hittar du dina bunkar? Köper du dem i handeln eller på nätet?
Gunilla T
16-07-2008, 08:47
Köper ormbunkar hos välsorterade handelsträdgårdar samt av trädgårdsamatörer - är med i föreningen.
Ser att du bor vid Mälaren, i Köping finns en mycket fin handelsträdgård som saluför olika sorters ormbunkar.
Är det Burgers du menar? Jag ska nog ta mej en tur dit snart.... Sist vi var där var fokus på träd!!
Gunilla T
16-07-2008, 22:05
Japp - en mycket fin växtgård som inte håller på med en massa kommersiellt krafs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.