Full version: Identifieringshjälp
Madeleine1
Den här växten har dykt upp i min rabatt och jag har inte vågat ta bort den förrän den visar "sitt rätta jag", nyfiken som jag är.
Men nu behöver jag identifieringshjälp. Är det något man kan ha kvar eller ska den upp så fort som möjligt?

*Stintan*
Påminner om palsternacka tycker jag happy.gif
Dilara
Ser ut som en Angelica
Azur
En till röst på Palsternacka.
mojan
Palsternacka har väl mer långsmala blad? Jag tror det är Kvanne. Kan bli rejält hög om jag minns rätt.
Azur
Jag är alls ingen expert, men Kvanne är påfallande grov och har nästan klotrunda blomflockar. Strätta är högre och slankare, men bladen ser rätt annorlunda ut, och den har vita blommor.

Förvildad Palsternacka är en vanlig växt, åtminstone här i mellansverige betydligt vanligare än Kvanne och vad jag sett minst lika vanlig som Strätta.
Heda
Palsternacka alltså...jag undrar också för det finns stora bestånd av denna växt omkring mitt arbete. Först trodde jag att det var Libbsticka men bladen stämmer inte riktigt...det kan vara Palsternacka alltså??
Madeleine1
Jamen, visst är det palsternacka!! Vår favoritrotsak till på köpet. smile.gif

Jag hittade den här sidan och knoppar, blad och växtsätt stämmer perfekt! Jag plockade bort ett blad från växten för att jämföra och känner palsternackadoften från fingrarna. Mums!

Tack för hjälpen!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon