Full version: Var finns vokpanna?
Tobb
Skulle behöva hitta en wokpanna som går att använda på induktionsspisar, någon som är lite tjockade väggar på.
Finns någon på ikea, men den är lite för tunn för att värmen ska ledas upp på sidorna.
KURT
Skall du ha en med rund botten?
Tobb
bara att den täcker området på spisen som magnetismen kommer ifrån, annars gör det inget om den inte är rund smile.gif
Piccante
Funkar gjutjärn på induktionshäll? Undrar jag som inte har någon sådan spis COOP har hyfsat utbud på husgeråd, liknande IKEA både funktionella och prisvärda och jag har för mig att de hade wokpannor i gjutjärn.
Ingrid Zon3
Jag trodde wokpannor skulle vara tunna. Varför vill du ha en som har tjockare väggar, Tobb?
Tobb
CITAT (Markus_H @ 14-07-2008, 23:49) *
Funkar gjutjärn på induktionshäll? Undrar jag som inte har någon sådan spis COOP har hyfsat utbud på husgeråd, liknande IKEA både funktionella och prisvärda och jag har för mig att de hade wokpannor i gjutjärn.

Jupp de funkar utmärkt på induktionsspisar, om man undrar så är det bara att testa med den magnet. Om magneten fastnar så funkar den, ju bättre magnetsen sitter desto bättre är det.
får kika på coop nästa gång jag har vägarna förbi smile.gif

CITAT (Ingrid Zon3 @ 14-07-2008, 23:54) *
Jag trodde wokpannor skulle vara tunna. Varför vill du ha en som har tjockare väggar, Tobb?

aha unsure.gif jag trode att wokpannor skulle ha lite tjockade väggar så det man wokade blev varmt även från sidorna. g.gif
*Stintan*
Jag har aldrig sett någon wokpanna i gjutjärn. Tycker det känns lite fel på ågot sätt. jag har två wookpannor varav en elektrisk med termostat och en vanlig och båda är tunna. Det ska ju hettas upp snabbt och så rör man ju hela tiden så det går ganska fort att woka. Kolla på ICA Maxi, Duka eller liknande.

Min vanliga fungerar på induktionshäll.
Ingrid Zon3
Det ska det, men det går ju fortare att värma upp tunn metall än tjock, och wok ska gå snabbt. Kolla vad kineserna använder, de är tunnare än våra kastruller. Men de används ju mest över gaslåga och jag har ingen koll på induktionshällar.
Bee
Jag har en wok av märket "Typhoon" som jag köpte för ett par år sen på dåvarande Verner o Verner. Den är väldigt tunn och har ett avtagbart handtag om man vill ställa in den i ugnen. Den passar alla typer av värmekällor. Materialet är "carbon steel" vad det nu är.
Motti
Gjutgärn fungerar ypperligt på induktion !gjutjärn överhuvudtaget går jättabra på induktion!Ikeas alla grytor och pannor ska fungera på induktionshäll om inte annat står på bruksannvisningen.Har själv induktionshäll smiley_small_hug.gif
Christer i Falköping
Wookpannor skall vara tunna, som skrivits innan. Det på grund av att mat som är färdig skall kunna dras upp mot kanten och rinna av där det är svalare. Det skall alltså bara vara som varmast där man steker.
Christer.
Snigelhatare
Jag brukar woka i vanlig gjutjärnspanna. Funkar jättebra. Pannan får bli rejält het och i med lite olja och woka i en minut. Vill man ha svalare på sidorna så är det ju bara att ställa pannan på lilla plattan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon