Full version: Guckusko
haselan
Hej
När mitt föräldrahem såldes tog jag med en tuva av guckusko sp, varit inom släkten i tre generationer. De första två åren blommade de men efter det har de levt en mer tynade tillvaro. Har någon tips hur jag skall tilreda en växtplats för att få igång plantorna igen.
Platinum
CITAT (haselan @ 14-07-2008, 16:34) *
Hej
När mitt föräldrahem såldes tog jag med en tuva av guckusko sp, varit inom släkten i tre generationer. De första två åren blommade de men efter det har de levt en mer tynade tillvaro. Har någon tips hur jag skall tilreda en växtplats för att få igång plantorna igen.

Undrar om du har samma växt som jag kallar Guckusko?
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/orchida/cypri/cyprcal.html
Piccante
Guckusko (Cypripedium) kan väl vara lite oförutsägbar och dyka upp rikligt lite då och då för att nästan försvinna däremellan. Eller tänker jag på någon annan orkidé nu?
Biggan_
Guckuskon trivs bara på kalkrik mark.
Christer i Falköping
En blötbädd hjälper också till rejält. Ofta växer ju Guckusko där det är nästan direkt sumpigt delar av året.
Christer.
haselan
Hej
Tack för svar. Min tuva står i en ganska fuktig dunge med både löv och barrträd. Marken är lite lerig men det var den även där den stod vi mitt föräldrahem. Det finns ekar i närhetenn så kanske är pH för lågt. Läste någonstans att man skall ha lekablandning i jorden. Det borde minska fuktigheten och inte resultera i blötbädd.
Vet någon om jag kan ta upp lökarna nu med de gröna blanden och plantera om dem i orkidejord eller någon annan jordblandning
Piccante
CITAT (haselan @ 15-07-2008, 09:44) *
Hej
Tack för svar. Min tuva står i en ganska fuktig dunge med både löv och barrträd. Marken är lite lerig men det var den även där den stod vi mitt föräldrahem. Det finns ekar i närhetenn så kanske är pH för lågt. Läste någonstans att man skall ha lekablandning i jorden. Det borde minska fuktigheten och inte resultera i blötbädd.
Vet någon om jag kan ta upp lökarna nu med de gröna blanden och plantera om dem i orkidejord eller någon annan jordblandning

Orkidéjord, menar du sådan kompost man köper med bark och vitmossa? Den är i så fall sur eftersom vitmossa sänker pH. Ekar kan mycket väl växa på mark med högt pH så marken kanske är så dålig ändå. Lera är oftast basisk så det räcker nog med att kalka lite lätt för att få jorden att bli mindre sur.
Christer i Falköping
Den orkidéjorden vi har till våra inomhusorkidéer är förkastlig. Detta är en jordorkidé. Där jag sett dem i det fria har de alltid växt i ganska sumpig miljö i kalkrik mark. Blötbädd är min rekommendation. Sök på det ordet, så förstår du bättre vad jag menar. Det betyder inte att de skall stå i väta hela tiden nämligen. Utan botten på en blötbädd är alltid fuktigt, men man gör själva planteringsbädden upphöjd, där är det torrare, men rötterna kan söka sig ned till vätan.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon