Nina H
Jag bli galen på de där blåa bärnäten!! Trasslar in sig i allting, t.o.m. håret! Förra året försökte jag skydda björnbären med det, med resultat att säkert 1/3 av alla kart fastnade och lossnade.
Jag har sökt på nätet, sökt på forumet men här hittar jag bara rekommendation om odlingsväv "Den är vit och ger viss värmeeffekt och är inte genomsiktlig" Men genomsiktlighet behövs ju för att bären skall mogna!
Jag skulle vilja ha ett nät som är mer fast i konsistensen, kanske halvstelt så man kan forma det lite.
Har en tvättkorg från Ikea som är gjord i ett material som borde passa perfekt.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80099224
Eller typ vanlig tyll som man syr kläder av.
Någon som har någon lösning?
Anki V
Bygg en ställning runt bären som nätet kan vila på.
[attachment=21159:Nät__Large_.jpg]

/Anki
Ingrid Zon3
Hönsnät, kanske dubbelt och lagt "omlott" så att det blir lite tätare?På nån ställning.
Man vill ju ha in pollinerande insekter men inte fåglar.

Jag hade björnbär tidigare men märkte aldrig att fåglarna åt upp dem. Men det kanske var för att mina björnbär var så taggiga smile.gif, hade behövt ha rustning när man skulle plocka dem.
Nina H
Jag har en ställning, jättefin, men det hjälper inte. Det är ett h-sicke att handskas med nätet. Det fastnar i kläder, hår, grannväxter. Och som sagt vad gör jag åt björnbären? Mina är inte taggiga och fåglarna sitter glatt och kalasar. Likaså på körsbär och druvor.
Jahaja - pollineringen, ja. Men det är ju bara jordgubbar som blommar och bär frukt samtidigt. På de andra växterna kan man gott ha mindre hål.
Fler förslag ..... snälla!!!
Pia L
Jag köpte en massa spetstyll på IKEA (5:- metern) som jag har över jordgubbar och bärbuskarna, till jordgubbarna låter man bara det vara öppningar på sidorna för insekter så fortsätter flugor och annat att pollinera blommorna.
körsbärsträdet "förstörde" jag årets skörd på genom den eländiga blå nätet, marken är full av omogna kart under nu.
Gossen Ruda
Lite försiktighet är allt som behövs tycker jag. Först en ställning utan detaljer nätet kan haka tag i och så stor att det man skall skydda inte sticker ut nånstans. Inga grannväxter för nära. Till sist rätt klädsel utan utstående detaljer som knappar och liknande. Har ännu inte lyckats få nätet att fastna i håret men det kanske har sina naturliga orsaker. laugh.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Pia L @ 14-07-2008, 18:06) *
Jag köpte en massa spetstyll på IKEA (5:- metern) som jag har över jordgubbar och bärbuskarna, till jordgubbarna låter man bara det vara öppningar på sidorna för insekter så fortsätter flugor och annat att pollinera blommorna.
körsbärsträdet "förstörde" jag årets skörd på genom den eländiga blå nätet, marken är full av omogna kart under nu.

Precis vad jag också tänkte på!!!!
10 meter, 50 spänn/packe brukar IKEA ha.

Mina grannar har varit efter vägen och tagit sly,grova som enkronor, ca en meter höga med Y-klykor längst upp. Dom hade satt/tryckt ner 6 st på varje långsida som en allé och lagt andra grenar (ca 2 meter långa) som "överliggare" i klykorna. Spetsgardiner över. Ser bra ut.

Enkel, smart och billig lösning anser jag...
Nina H
Hmmmm...det blir kanske en tur till IKEA igen. Var där i söndags och såg att de sålde ut spets för 7:- metern.
Jag har en rätt hög ställning med kycklingnät på sidorna. Om insekterna klarar sig med det så är det ju toppen. Och höga grenklykor till björnbären blir ju perfekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon