Gud, vad jag är avundsjuk på alla som har tillgång till körsbär! Grymt avundsjuk! Jag, som kan göra så mycket gott av körsbär...
Jag tycker att det är ganska onödigt med körsbärssaft. Börja med enkel kompott. Koka upp vatten, socker, släng i körsbären, koka tills bären blir mjuka. Strunt i klocka och decilitermått - gör allt på känn, det blir gott ändå (men snåla inte med socker och koka inte för länge). Låt stå och dra ett tag. Förtäras kallt. Sådan kompott kan man med fördel konservera hemma, men då ska man ta bort kärnorna.
Sen finns det någonting som heter ”druckna körsbär” eller ”berusade körsbär”, eller hur man nu ska översätta det… (Alkohol är inte inblandat!) Ta riktigt mogna bär, punktera dem här och där och strö på med lite socker, som man gör med jordgubbar. Blanda inte. Täck med någonting, låt stå i rumstemperatur i några timmar. Det startas nämligen en sublim jäsningsprocess som gör att bären efter några timmar börjar avge saft och smaka helt gudomligt. Fråga inte mig: hur länge, hur mycket? Det beror på körsbären, det beror på vädret… Provsmaka då och då. Ha tålamod tills smaken kommer till sin rätta och din inre röst säger: NU! Kan ätas som det är eller i kombination med vaniljglass, vispgrädde, gröt, ostkaka – allt möjligt!
Sylt är så himla gott! Det finns helt enkelt inget godare än riktigt körsbärssylt. Det finns säkert massor med goda recept. Jag brukar göra med hela körsbär som flyter i mörkröd tjockflytande saft… Den kokas i omgångar. Jag ger inget recept eftersom det är ganska invecklad historia.
Jag har aldrig försökt frysa ner körsbär. Av den anledningen att jag helt enkelt inte har några körsbär

Men varför inte? Man kan använda dem sen till bakverk eller nåt…
Och så naturligtvis torka! Lite körsbär i fruktsoppa kokat på torkad frukt gör underverk. Man kan koka körsbärste på vintern…
Och så hemmagjort körsbärslikör... Neej, jag dööör!
Nu tänker jag inte skriva något mer. Inte heller kan jag delta i fortsätta diskussioner om detta ädla bär, eftersom jag måste packa. Imorgon ska jag påbörja min välförtjänta semester.
Ha det bra och lycka till med era körsbär!