Whiskuchi
Vad finns det för trevliga, gärna relativt lågväxande och lättskötta häcksorter? Ogiftiga är ett måste då vi har småbarn, dessutom vore det trevligt om den inte ränner iväg och blir jätteful om man skulle hoppa över klippningen ett år (inte för att jag tror vi kommer hoppa över klippningen men ifall om att)
Runt två tredjedelar av tomten växer det en bokhäck, den ska få vara kvar men jag vill inte ha bok på framsidan av huset (där det är ett staket just nu, men jag vill hellre ha växtlighet)

Och just ja, det vore trevligt med något som grönskar tidigt också :-)
Ezereht
bukettapel är fina biggrin.gif som mini äppel-buskar.
Whiskuchi
Oooh, den verkar jättefin! :-)
Eva 33c
CITAT (Whiskuchi @ 14-07-2008, 18:54) *
Vad finns det för trevliga, gärna relativt lågväxande och lättskötta häcksorter?

Ungefär hur högt menar du med "relativt lågväxande"?
Min bukettapel är högre än jag själv vid det här laget. Ungefär 160-170 cm nu. Å andra sidan har jag aldrig klippt den. Den är tät och fin ändå, men jag har bara ett exemplar och inte en häck. Vill du ha lägre än så är ju rosenspirean ett alternativ. Den kan man klippa helt varje år då den blommar fint på årsskotten. Men man kan också låta den vara och den blommar fint ändå, men blir förstås lite högre och bredare då. Hos mig blir den ungefär 80-90cm hög när den klippts ner på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon