|
Full version: Skuggrabatt
Det finns så många växter jag skulle vilja ha till min skuggrabatt, växter med dekorativa blad. Tror ni det blir plottrigt om man tar för många sorter? Bör jag ta fler av samma sort? Det är inte nån stor rabatt. De växter jag har där hittills är kaukasisk förgätmigej, fläckbladig lungört, blomsterfunkia och ormöga.
Min skuggrabatt är ca 6 x 2 m. Jag har tre olika hostor på vardera gavel (nästan i tightaste laget efter några år...) Fläckig lungört behöver man inte köpa mer än en av, de förökar sig fort samma gäller för Brunnera 'Jack Frost' och 'Hadspens Cream' i min skuggrabatt. Tips: De olika brokbladiga kommer mer till sin rätt om du blandar enfärgade gröna växter mellan dem, om du bara har en massa olika brokbladiga så blir intrycket lätt plottrigt. Bild på min knökfulla skuggrabatt i slutet på juni. [attachment=21174:skuggrab...6_27_007.jpg]
Hej Betty
Har också planer för skuggrabatt, på baksidan av huset dit det bara kommer kvällssol. Så tusen tack för den finfina bilden, och idéerna till växter ! Blir nog inte förrän nästa år, har ett 10 kvm stort nygrävt land, som behöver växter och en slänt på tjugo gånger två meter, inte uppgrävd ännu. Jo, det grävdes upp med grävskopa i höstas, men det har ju vuxit fast igen...Sitter nog inte så hårt fast, men det är ändå mycket jobb.
Hälsn Tepa
Vilken underbar rabatt Betty! Vad är det mer för växter du har i den? Jag skulle vilja skaffa en guldbenved till min rabatt, den borde väl kunna tåla skugga. Jag ska tänka på att ha lite växter med enfärgade blad också så det inte blir för plottrigt. Något som blommar vore ju trevligt också.
Min skuggrabatt. Bakre raden, från vänster till höger: Hosta 'Wida Brjm', vitblommande Astilbe 'Brautschleier', Ormbunke (planterad i en bottenlös hink för att förhindra spridning), Vit trolldruva, en till vit astilbe 'Brautschleier', Hosta undulata 'Univittata' (fast det är nån okänd helt grönbladig hosta som "växt över" den så att den brokiga knappt syns längre). Mittenraden, från vänster till höger: Hosta med blågröna blad, vet inget namn på den, Brunnera 'Hadspens Cream', gul skugglilja, vit löjtnantshjärta, Trillium grandiflorum, Blodört, Trillium luteum, Jätterams, några olika Helleborus, Hosta 'Patriot'. Främre raden, från vänster till höger: Hosta med grön/vita blad - vet inte namnet på den, fläckig lungört, Spetsmössa, Brunnera 'Jack Frost', röd Sockblomma, Hosta 'Sun Power'. Jag har även satt massor av vårlökar i rabatten: Vit krokus och vita orkidénarcisser. Tanken från början var att det bara skulle vara vitblommande växter i rabatten, men det föll redan i planeringsstadiet...  Hostan 'Wide Brjm', Brunnera 'Hadspens Cream', den gula skuggliljan, Trillium luteum och hostan 'Sun Power' lyser upp med sina gulgröna bladverk, så även spetsmössan - fast den blommar åtminstone i vitt till skillnad från de tidigare nämnda... De flesta hostorna blommar i ljuslila. Den röda sockblomman har grön/röda blad och blommar dessutom i rött - men den är ju så söt så den kunde jag inte vara utan, trots färgen... och julrosorna är både vita, gröna och vinröda... Jag hade tidigare gulblommande/och gulbladig penningblad i framkanten på rabatten men jag tog bort det mesta av den i år för den hade en tendens att ta över helt och hållet. Spetsmössan är också väldigt spridningsbenägen, men det tycker jag inte gör så mycket (bara den håller sig i framkanten). Det finns så otroligt mycket vackra skuggväxter så jag får nog lov att fixa till nån skuggig plats för en till skuggrabatt, kanske redan till nästa år.
CITAT (Magdis @ 15-07-2008, 10:59)  .../Jag skulle vilja skaffa en guldbenved till min rabatt, den borde väl kunna tåla skugga. /... Jag hittade detta om den gulbrokiga klätterbenveden 'Emerald'n Gold' på odlas sida: " Grön året omDe städsegröna bladen hos 'Emerald'n Gold' är brokiga i lysande gult, därför kallas den även guldbenved. Det är en liten buske som bara blir ca 50 cm hög. Den breder däremot gärna ut sig på bredden och kan som marktäckare bilda strålande vackra och frodiga mattor. Nya rötter utvecklas lite här och var på de gröna grenarna. Med hjälp av dem kan växten också på egen hand ta sig upp för t ex trädstammar och murar. Är underlaget mindre klättervänligt kan man hjälpa till med en spaljé. Kanske är 'Emerald'n Gold' allra vackrast i lätt skugga. Där lyser bladens gula partier ändå mer än i sol. Det är också en underbar sällskapsväxt till gulblommande växter. En viktig poäng med klätterbenveden är att den såväl sommar som vinter ger ett fräscht men ändå varmt intryck. Det är därför en utmärkt växt att ha nära huset eller klättrandes uppför husfasaden." "Klätterbenved trivs i allt från full sol till djup skugga. Busken är anspråkslös när det gäller jorden men uppskattar god tillgång på såväl mull som näring. 'Emerald'n Gold' är härdig i zon I-IV. Den kräver ingen beskärning, men en planta som breder ut sig för mycket kan beskäras på våren."  Klätterbenved, Euonymus fortunei 'Emerald'n Gold' Foto: PPH
Tack för den utförliga beskrivningen Betty, nu har jag massor med tips på växter! Du har helt rätt, jag börjar mer och mer inse att den vackraste sidan av trädgården kommer att bli norrsidan. Min skuggrabatt sträcker sig snart längs hela norrsidan av huset och i mitten av gräsmattan har jag en liten rund plantering med bl.a rododendron, hostor, astilbe, olika irisar, hjärtbergenia och säkert nåt mer som jag glömt av.  Guldbenveden är på högsta plats på min önskelista!
CITAT (Magdis @ 15-07-2008, 18:22)  Guldbenveden är på högsta plats på min önskelista! Vingad benved har varit högst på min önskelista ett par år...
CITAT (Betty @ 15-07-2008, 19:10)  Vingad benved har varit högst på min önskelista ett par år...  JAA den vill jag också ha! Den är ju så grymt läcker!!
Betty och ni andra med skuggrabatt
Här har jag tänkt anlägga skuggrabatt, blir ev nästa sommar. Denna sida av huset har bara lite kvällssol. Har inte tänkt mig någon rak rabatt, utan en med lite böljande former ! Oj, jag längtar redan till nästa sommar.
Hälsn Tepa
Margith
20-07-2008, 11:47
Betty, vilken ursnygg skuggrabatt du har! Jag blir riktigt inspirerad.
Men hur mycket sol krävs för en skuggrabatt?
Där jag skulle vilja ha en skuggrabatt är det sol mellan 4 och 5 på morgonen, resten av dygnet är det skugga. Är det dömt att misslyckas?
CITAT (tepa @ 20-07-2008, 11:05)  Betty och ni andra med skuggrabatt
Här har jag tänkt anlägga skuggrabatt, blir ev nästa sommar. Denna sida av huset har bara lite kvällssol. Har inte tänkt mig någon rak rabatt, utan en med lite böljande former ! Oj, jag längtar redan till nästa sommar.
Hälsn Tepa Det blir säkert jättefint, så kul med ett projekt att skissa på under kommande kalla vinterkvällar.
CITAT (Margith @ 20-07-2008, 12:47)  Betty, vilken ursnygg skuggrabatt du har! Jag blir riktigt inspirerad.
Men hur mycket sol krävs för en skuggrabatt?
Där jag skulle vilja ha en skuggrabatt är det sol mellan 4 och 5 på morgonen, resten av dygnet är det skugga. Är det dömt att misslyckas? Tack för berömmet! Det behövs inte mycket sol alls till en skuggrabatt. Min rabatt står i rakt norrläge i den djupaste av skuggor - husskugga. Solen nuddar rabatten en stund vid ungefär 4-tiden på morgonen sen är det skugga resten av dygnet.
Järfälla
20-07-2008, 19:15
Tänk på att det inte är så bra att plantera så nära husgrunden - inte bra för huset att ha jord som ju binder fukt där, inte bra att behöva vattna heller - där ska vara torrt!
Skuggväxter är i allmänhet fuktälskande. Det finns skuggväxter som klarar torka - som alltså passar bättre direkt mot grunden, som en matta av den blanka fina hasselhörten, gärna tillsammans med något som sticker upp, som kungsängslilja om våren.
Det blir oftast effektfullt och mindre plottrigt om man jobbar med olika nivåer, så inte allt får samma höjd och därmed bildar ett sammelsurium. Det blir lätt så!! Jag föreslår därför att gruppera och ha en låg stadig pålitlig marktäckare som bas överallt emellan. Det blir en bättre rytm, lite andpauser som lugnar, och allt "syns bättre".
Om man vill göra en större rabatt, som går ut minst 50 cm från huset, och vill ha frodigt, tycker jag inte man ska glömma (brons)rodgersia - skuggblad, som blir urmaffig.
En växt som är kanonsnygg året om är skugggröna, egentligen en halvbuske. Den är ca 20-25 cm, tät, med glänsande ganska ljusgröna blad. Den blommar anspråkslöst i maj-juni, men det är inte alls för blomningen man väljer den. Den är alltså vintergrön, och passar utmärkt vid en entré. (Såg att Plantagen säljer den till 50% just nu = kanonpris)
Bambu är också att tänka på, som ju är vintergrön (fäller dock torra blad). Den har dock rejäla rötter och kräver mycket vattning vid etablering, så sätt den absolut inte mot husgrunden utan någon meter ifrån åtminstone.
Och så klart vidjehortensian Annabelle, med sina bollar som går från lime till vitt. Jättesnygg med vårdoftande skira vitblommande myskmadran runt fötterna. Myskmadra sprider sig också snabbt.
Julrosor kunde också vara ett alternativ i skugga där man vill ha snyggt tidigt om våren.
Hasselört är också ganska vintergrön, bladen blir lite bruna, men den vissnar inte totalt.
Men om du har snö på vintern så kanske är inte vintergrönt så viktigt.
Mitt råd är att verkligen försöka hålla dig till grupper om minst tre av samma växtsort. Annars blir lätt plottrigt, och man ångrar sig ganska snabbt. Det är vågat och snyggt att kunna begränsa sig, intrycket blir mycket bättre. Men alla som är växtintresserade hel- eller halvamatörer har en plågsam lust att prova nya sorter - det är svårt att hejda sig på plantskolorna... Men till slut går man bara runt runt i trädgården och funderar hur man ska flytta om för att få det mindre rörigt...
annkie1
20-07-2008, 19:34
Höstsilverax Cimicifuga simplex ´Brunnette´´är en helt fantastisk hög perren. Blommar sent med vitt högt ax som lyser i norr. Sen vill jag föreslå daggkåpa och naturligtvis funkior. Man kan plantera Silveraxet i bakgrunden, funkior framför och daggkåpa i ett par grupper. Längst fram vid kanten är det jättefint med Hasselört. Den är vintergrön och mörkgön blank i bladen. Dina ormöga förgätmigej och lungört blommar ju tidigt. Mina förslag kommer lite senare. Vita narcisser är jättefint i skugga det är ju alltid roligt med lite lökar på våren
CITAT (Järfälla @ 20-07-2008, 20:15)  Tänk på att det inte är så bra att plantera så nära husgrunden - inte bra för huset att ha jord som ju binder fukt där, inte bra att behöva vattna heller - där ska vara torrt!/.... Precis! Det glömde jag visst att säga, min skuggrabatt står inte direkt mot väggen - det är en halvmeter bred remsa med grus mellan rabatten och huset.
CITAT (annkie1 @ 20-07-2008, 20:34)  Höstsilverax Cimicifuga simplex ´Brunnette´´är en helt fantastisk hög perren. Blommar sent med vitt högt ax som lyser i norr. Sen vill jag föreslå daggkåpa och naturligtvis funkior. Man kan plantera Silveraxet i bakgrunden, funkior framför och daggkåpa i ett par grupper. Längst fram vid kanten är det jättefint med Hasselört. Den är vintergrön och mörkgön blank i bladen. Dina ormöga förgätmigej och lungört blommar ju tidigt. Mina förslag kommer lite senare. Vita narcisser är jättefint i skugga det är ju alltid roligt med lite lökar på våren Min erfarenhet av silverax i skugga här uppe i zon 5-6 är att den sällan hinner blomma. Daggkåpa har jag provat i en annan rabatt, i den lerhaltiga jord som är hos mig så har den spridit sig som det värsta ogräs nästan i varenda rabatt - jag höjer ett varnande finger för svår ogräsvarning om du har fet fukthållande jord...
Hej
Nä, inte plantera direkt mot väggen. Det är nog lite gammal grus längs med nu, men det är torrt där , gräset växer dåligt. Rabatten en halv meter från huset blir nog bra. Behöver ganska hög kantsten bakom rabatten också, ska ju sätta markduk och fylla på med jord. Vilken slags kantsten tror ni blir bra ? Hur högt med jord måste man ha ?
Hälsn Tepa
Vi gjorde så här: skalade av grässvålen och spadvände för att luckra upp den befintliga jorden. Sedan kantade vi hela rabatten med s.k. rullkant, 40 cm bred så att ca 20 cm stack upp över gräsmattskanten BILD och fyllde på med lika delar "ko-på-påse", billig "5 för en hundring"-jord och befintlig fet trädgårdsjord upp till kanten. Så här några år senare inser jag att vi kunde ha skippat den billiga köpejorden som ändå bara sjunker ihop till ett ingenting på ett par år. Vi fyller på med "ko-på-påse" varje vår.
Jag har sparat 2,5 dm av grässvålen som ligger mot huset och där har jag lagt dubbelvikt ogräsduk och stora stenar ovanpå och sen fyllt på med sand emellan. Sedan har jag hällt sand nedanför stenkanten ner mot själva rabatten så att det blir en liten nerförsbacke som leder bort från huset. Därefter kommer den mullrika jorden. Jag hoppas att det kommer att räcka för att inte vattnet ska rinna mot husgrunden. Trots allt vill man ju ha rabatter vid husväggen, även om man vet att det inte är så bra. Om jag hade haft en fungerande kamera hade jag tagit bild, men det får väl bli när vi skaffat ny kamera. Idag har jag varit ute och fixat med "tvillingen" till min första skuggrabatt. Kantat med sten mot huset som jag beskrev och sedan med rullkant av trä längs utsidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|