Hannele
Och så får man även veta, att alla gamla - och årets två senaste - beskärningsböcker är kassa! wacko.gif
OK, att Nya Beskärningsboken är bra.
Det kan inte vara så krångligt? Att beskära.
Och om man lyckas beskära rätt, lurar dessutom alla världens sjukdomar bakom knuten... Suck.

Kan man inte komma ganska långt med att ta;
1) bort alla inåtväxande grenar,
2) bort grenar som korsar varandra
3) bort grenar med för spetsiga grenvinklar på fruktträd.

Buskar underhållsbeskärs vart 4:e år; bort några gamla grenar helt.

Måste man ha akademisk examen för att kunna ha en liten trivselträdgård?? unsure.gif
Man kan tappa lusten för mindre...

http://www.ur.se/ur_akademin/trad5.html
Cilla
tongue.gif Har man blivit lite nervös är det ett bra steg för att behandla sitt träd riktigt bra. Nervositeten kommer säkert genom att man får en plötslig respekt - det är inte bara att hugga in med såg och yxa för att trädet ska må bra! Det är ju TRIVAS med träden vi ska göra, inte slåss med beskärningsverktygen med dem!

Man kan komma ganska långt genom att inte beskära också... Iallafall inte varje år med vuxna fruktträd om man haft det som tradition tidigare.

Man kan komma ganska långt med att ta;
1. bort alla döda grenar
2) bort inåtväxande grenar som man ser inte får ljus och utrymme
3) bort grenar som korsar varandra som skaver mot varandra eller är på väg att göra det
4) bort grenar med för spetsiga grenvinklar på fruktträd
Alexandra
Jag är en av de (många ?) som inte törs bekära sina fruktträd. Det verkar så enkelt när man ser det på TV eller läser om beskärning i trädgårdsböckerna, men när man står där med sekatören/sågen framför sitt eget träd så ..... de egna träden ser liksom inte ut som de på TV ..... det blir helt omöjligt att bekära de rätt....känns det som.... sad.gif
rosettei
sleep.gif
hur ser spetsiga grenvinklar ut?
Nina H
Vi tillhör den där andra sorten, som finner glädje och tillfredställelse över att kunna röja riktigt ordentligt bland grenar och kvistar. I somras var vi SÅ DUKTIGA och fick de äldsta sönerna att kapa vartenda skott som stod rakt upp på frukttträden. Vi hade nyss lärt oss att man skulle ta dem på sommaren för att de inte skulle komma tillbaka hela tiden.
Vad vi trodde vi skulle få mycket frukt nu när vi släppt ner så mycket sol och luft till dem.
PAH! Hur blev det? All frukt ligger öppen och lättåtkomlig för småfåglarna som kalasar som aldrig den!!!!
Nu är de redan inne på Ingrid Marie som ju är långt ifrån mogen (små blev dom också!). Jag har inte hjärta att plocka ner frukten så långt före den är mogen, men vad gör jag?
Och vad mer? Det kommer nya skott överallt - igen!!
Hannele
Jo, 11-åringen klättrade bäst på den höga aspen! Jag var ju rädd om maken... tongue.gif

Vår 14-åring såg, hur trädet ska beskäras vackert!
smile.gif
Nu klättrar han riktigt, men så höga träd har vi inte...
Men han ska hjälpa min kompis ta ner granen.
Cilla
CITAT (rosettei @ 31-08-2003, 00:30)
sleep.gif
hur ser spetsiga grenvinklar ut?

Om du spärrar ut handen och spretar med fingrarna har du en trubbig "fingervinkel" mellan tummen och pekfingret, och spetsiga vinklar mellan de andra fingrarna.

En spetsig grenvinkel är ungefär 40 grader och mindre, en riktigt trubbig är 90 grader.
Cilla
CITAT (Nina H @ 01-09-2003, 20:50)
Vi tillhör den där andra sorten, som finner glädje och tillfredställelse över att kunna röja riktigt ordentligt bland grenar och kvistar. I somras var vi SÅ DUKTIGA och fick de äldsta sönerna att kapa vartenda skott som stod rakt upp på frukttträden. Vi hade nyss lärt oss att man skulle ta dem på sommaren för att de inte skulle komma tillbaka hela tiden.
Vad vi trodde vi skulle få mycket frukt nu när vi släppt ner så mycket sol och luft till dem.
PAH! Hur blev det? All frukt ligger öppen och lättåtkomlig för småfåglarna som kalasar som aldrig den!!!!
Nu är de redan inne på Ingrid Marie som ju är långt ifrån mogen (små blev dom också!). Jag har inte hjärta att plocka ner frukten så långt före den är mogen, men vad gör jag?
Och vad mer? Det kommer nya skott överallt - igen!!

Det går att komma i balans med trädet igen, att beskära med lite större finess och känna sig ännu duktigare... Titta lite på varför träd svarar med nödskott, vattenskott, och hur man kan beskära här

Bli vän med vattenskotten så blir de färre!
Bild på beskärning av träd med vattenskott
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon