Full version: Nu är det krig!
Gurra77
På en veckas tid har ett myller av små gröna saker dödat min gräslök i min odlings låda på balkongen.
Efter ett framgångsrikt korståg har de nu ochså attackerat min persilja, och jobbar intensivt med att knäcka den med.
Bägge plantorna har levt ute i ca 2 månader utan några som helst problem.
Blir lite orolig att mina älskade tomater ska gå samma öde tillmötes.

Har ochså gjort min hemläxa o sökt lite på google coolgleam.gif på vad det kan va för ohyra, har jag hittat nada,zero noll.
Alla skriver att om man har problem med ohyra så plantera persilja gräslök ,så kommer de försvinna.

Symptom: Små gröna svulster som tillsammans gör att plantan ser ut och har drabbats av cancer svulster
är dock nån form av djur då de går att plocka bort, dock inte bladlöss då de saknar "antennerna" som de har.
Gräslöken hade väl en ca 200 st på sig när jag plockade bort den ur lådan.

Nån som vet vad det kan va?

(Ska mecka upp en bild snart på de små asen)

Gurra77
Lagt till bilder...ingen som vet?

http://img174.imageshack.us/img174/9004/dscn6996ch9.jpg

Azur
Det är svårt att se några detaljer, men för mig ser det ut som svarta bladlöss.
Maggan H
Liknar trips, men ser större ut. Fråga biologen,

Jourhavande biolog
Åsa, mälardalen zon 2
Trips sitter aldrig i kolonier. Det på persiljan ÄR bladlöss det är jag 100% säker på. Bladlöss finns i många olika former, färger och storlekar de brukar dock alltid ha sifoner (som 2 rör som sticker ut från bakkroppen) annars kan de ha lite skilda utseenden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon