Full version: putsa lök?
silas
Dum är man väl, förstås ... Men har fått en instruktion om att "putsa" hyacintlökar. Vad sjutton gör man då? confused.gif
mojan
Tja, jag brukar spara julhyacinterna tills det blir vår och då plantera dem i trädgården. Jag gissar att man kan kalla det "att putsa dem" innan planteringen. Jag tar bort rester av bladen som nu är gula, torra och lossnar lätt. Jag brukar ta bort det yttersta tunna, bruna skalet på löken. Då ser jag om löken är frisk dvs inga mögelfläckar och känns fast. Är löken rutten eller mjuk så kastar jag den. smile.gif
silas
Ah, jaså var det inte svårare än så ... tummenupp.gif Tack!
tepa
Mojan

Intressant. Har du lyckats få dom att blomma om ? Hur har du sedan gjort då, efter att du planterat ut dom ? Tagit in dom ? Förvarat mörkt fram till jul?

Hälsn Tepa
Fågelvägen
Jag gör också som mojan. Hyacinterna blommar i trädgården på våren några år senare, när de bildat nya blad och hämtat krafter ett par år. Att få dem att blomma om inomhus har jag inte tänkt på. Går det?
tepa
Fågelvägen och Mojan

Ni har dem alltså ute konstant, tar inte in dem ? Dom borde väl egentligen vara vinterhärdiga, jag tänker då på pärlhyacint och tulpaner, påskliljor och såna vårlökar. Hur är det med amaryllis ? Månne den är vinterhärdig?

Hälsn Tepa
Christer i Falköping
Nej, den stendör ute på vintern. Hyacinter klarar sig dock bra, men blir aldrig lika tät som den var när man köpte den, vilket den vinner på tycker jag.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon