vanjalarsa
Undrar hur snart jag vågar plantera klematis vid nyplanterad rad av thuja? Thujorna är ganska stora men nyplanterade.
Tänkte ha klematis slingrande i dem. LIte vågrätt längsmed thuja- raden och lodrätt. Kan jag göra det utan att thujorna blir förstörda?
Gunilla T
Thujorna klarar sig nog men däremot kanske clematis får svårt att etablera sig. Inte lätt att plantera något intill en thujahäck eftersom rötterna är relativt expansiva och klematis kräver god och näringsrik jord för att överleva, speciellt de storblommiga sorterna. De får svårt i rotkonkurrensen.
Ezereht
Kanske man kan plantera klematisen i en stor hink utan botten som man gräver ner? Får dom lite skydd från rotkonkurransen då? Eller får dom för lite vatten..
vanjalarsa
tack för tipsen!
klematisen jag tänkte på är "alpina sibirica "Riga". Tror ni att den kan klara det? Är väl annars en tålig sort?
mvh vanjalarsa
Christer i Falköping
Håller med Gunilla T. Thujor har enorma rotsystem, så klematisen lär få det svårt där. Kanske en hink kan hjälpa, men jag tvivlar på det.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon