Jag tänkte förkultivera en sen sådd med blandade grödor för att få lite bättre fart på växterna, men istället avstannade allt helt. Upptäckte lite svamp (någon ljusbrun beläggning) på jorden i ett par av krukorna samt att en gurkplanta blivit brun i mitten (den levde fast utvecklades inte längre) och en sockerärtsplanta fått två brungula blad som skrumpnade och föll av.
Misstänker att de två plantorna drabbats av rotröta eller något? det var lite för fuktigt och dålig ventilation då jag glömt öppna upp lådan.
Hur som helst tog jag bort gurkplantan och skrapade bort svampen från jorden hos den i övrigt till synes friska sockerärten. Några dagar har gått sedan dess men ingenting händer i lådan. Alla plantor ser friska, starka och gröna ut, men de växer inte alls. Och de små groddar som höll på att tränga upp ur jorden håller sig kvar.
Känns synd att slänga en massa till synes friska plantor. Men det kanske är klokast att göra det och börja om på nytt (om det är värt det när det är så pass sent). Eller tror ni de kommer igång igen?
Plantorna i lådan bredvid växer med en himla fart så det är inget fel på klimatet. Vet inte riktigt vad som kan ha hänt?