myy
Jag köpte några perenner från Odla.Tanken var att de skulle få bo i en ny rabatt. Rabatten är upphöjd, fylld med jord och ligger bara och väntar. Plantorna står sedan de kom för två veckor sedan i småkrukor ute. Visst lockar det att plantera ut dem, men de är så små att jag är rädd att de drunknar i all luffig köpejord/mull. Kanske mår de bättre av att växa till sig innan utplanteringen?

Dessutom har jag buskar som evebtuellt skall få flytta dit, men även de vill kanske vänta till hösten?
tepa
Hej

Jag skulle nog ha planterat dem för länge sen. Vad är det för plantor?

Hälsn Tepa
Eva 33c
Håller med Betty. Det är nästan alltid bättre att plantera ut i rabatten än att spara i krukor. Plantorna växer som regel till sig bättre där. Jag kan se det på mina frösådder tex. De jag planterar ut i början av sommaren, även om de är små, utvecklas snabbare än de som står kvar i krukor. Jag brukar dock vara lite restriktiv med utplantering av småplantor på hösten. Det som sätts ut i september här i zon 5 hinner sällan växa fast odentligt före vintern. Detta gör att den kan skjutas upp av tjälen på våren och frystorka till döds om jag inte hinner rädda dem.
Är du rädd att "tappa bort" dina plantor för att de är små så sätt en pinne intill så vet du var du har dem. Det är lätt gjort annars att riva upp dem av misstag vid rensning eller så...
myy
Tack för svaren! Jag brukar ju plantera ut när jag köpt dem, men jag hann inte köpa hem och blanda till all jord (flera kubik) så därför blev det krukor i två veckor innan rabatten blev klar. Jorden är mer mull (torv och bark) än näring, men jag har ett antal säckar hönsgödsel också. Frågan är bara om de skall i år eller till våren?

Växtlista:
- Rosenstav
- Tremastarblomma
- Höstanemon
- Daglilja
Dessutom skall jag flytta dit en liten brokbladig rosenprakttry som inte trivs där den står och en Constance spry som planterades förra året, men ser ut som en liten pinne och inte blommar. I övrigt blir det fler perennner nästa år om sådderna vill sig.
tepa
Eva 33 c, hej !

jag kallas Tepa, inte Betty... För det var väl MIG du håller med ? (skämt åsido)

Hälsn Tepa
Eva 33c
CITAT (tepa @ 15-07-2008, 11:07) *
Eva 33 c, hej !
jag kallas Tepa, inte Betty... För det var väl MIG du håller med ? (skämt åsido)
Hälsn Tepa

Hoppsan! Jag tror jag "höll med Betty" i ett annat svar och så blev det som det blev... Lite dålig koll på det mesta ibland.
Naturligtvis var det dig jag höll med, Tepa rolleyes.gif
myy
Nu är det mesta i jorden. Nu håller jag tummarna. Det skall till något i mitten, förmodligen en ros, men jag tvekar på om jag skall flytta dit en rosa...jag köper kanske en vit istället.
Betty
CITAT (tepa @ 15-07-2008, 11:07) *
Eva 33 c, hej !

Hälsn Tepa

CITAT (Eva 33c @ 15-07-2008, 14:56) *
Hoppsan! Jag tror jag "höll med Betty" i ett annat svar och så blev det som det blev... Lite dålig koll på det mesta ibland.
Naturligtvis var det dig jag höll med, Tepa rolleyes.gif

jag håller också med... innocent.gif whist.gif giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon