Har lite perennfröer som ska direktsås men fick inte tummarna loss på försommaren så nu undrar jag när jag kan så dem.
Är det för sent att så dem nu? De hinner väl inte blomma i år men det spelar ingen roll, blir mer spännande nästa säsong när man glömt bort vad man sått :-)
Hej
Så fort som attan. Så du hinner få dom till nästa år. Iår kan du glömma. Dom flesta perennfröer behöver en kallperiod, sedan gror dom. Vad är det för sorter ? Av alla mina perennfröpåsar jag sådde i våras, är det bara smålupinerna som ska blomma iår. De är väl 10-15 cm höga nu. Inga blommor än, men jag väntar med spänning.
Hälsn Tepa
Oj, har inte alla i huvudet just nu men det är några sorters nejlika iaf. Får återkomma med detaljer när jag kollat påshögen.
Nejlikor, Romersk riddarsporre, Hallon-akleja och spånadslin är det.
Emssal, har du inte sått ännu ?!
Hälsn Tepa
Spånadslin är ettårig, så den får du så nästa år.
Romersk riddarsporre kan du prova, men jag har för mig att de räknas som ettåriga??, risken är att de inte hinner bli tillräckligt kraftiga för att överleva vintern.
Nejlikor?? Finns en massa sorter både tvååriga, ettåriga och perenna?
Hallonakleja kan du så nu, om det är köpefrön kan de vara lite tjuriga och behöva en omgång i kylen. Om de är färska så gror de snällt...
//Heda
Alla nejlikorna jag har är perenna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.