Vi har lite fästingproblem, så jag kollade upp livscykeln för fästing. Det var rätt intressant.
De första pyttesmå stadierna av fästing suger inte blod från stora däggdjur, utan går på gnagare, i praktiken sork och skogsmus. Angreppen på sork kan bli så stora att sorkens hälsa blir nedsatt - en sork fångades med
452 fästingar på sig!
Om man vill se nån nytta för människa med fästingar är det kanske denna, att de jäklas med sork och möss.
Det är också på sork och möss fästingen smittas av de parasiter som senare kan smitta människor; i TBE's fall sprids parasiten bara mellan fästingar som
samtidigt suger blod på samma sork, dvs parasiten stannar inte i sorken!
Senare stadier i fästingens utveckling behöver däremot suga blod på ett större däggdjur, i praktiken ofta rådjur och harar pga att de är så vanliga. Rådjur har i snitt nåt hundratal fästingar på sig, men tar mindre skada än sorken pga att de är så mycket större.
Men det intressanta i kråksången är alltså detta:
man kan bekämpa fästingar genom att bekämpa sork och möss, och genom att hålla borta rådjur och harar!En annan intressant grej är att det finns i USA matningsautomater för både hjortar och möss som inte dödar djuren utan bara applicerar bekämpningsmedel på dem, samma medel som man på apoteket kan köpa för hund & katt (Frontline). Det medlet stannar kvar i djuret i fyra veckor, och dödar alla fästingar som biter djuret.
Vet inte om såna automater finns tillgängliga i Sverige, men jag föreställer mig sånt kunde vara intressant t.ex. på öar i Stockholms Skärgård där det inte ständigt kommer in nya värddjur.
Samma medel finns också som spray - man har i USA besprutat stora områden för att minska fallen av Borrelia. Det är tydligen effektivt men dyrt.
Vet ni förresten hur man uppskattar antalet fästingar i ett område?
Man tar en vit frottéduk, 1x1 meter, sätter en träribba på en sida för att spänna ut den, och sen släpar man duken (med den utspända sidan först) genom vegetationen i tio meter. Sen är det bara att flippa runt duken och räkna hur många fästingar som satt sig på den. Tyvärr fastnar för få av fästingarna för att det skall duga som bekämpningsmetod, men man kan få en uppfattning om hur många fästingar som finns i ett område.
Lessen för lång post, men så här kan det gå när man börjar googla något och följa länkarna!