qorneliz
Jaha, så är det då konstaterat, fästingarna är ovanligt många denna säsong! Ja, jag vet. Med tre hundar, varav två långhåriga, kan man tycka att det ärt ett gissel.Man sprayar (med hemkokt dekokt av vatten,rosmarin, timjan och citron) och det är toppenbra.( dom kemiska medlen är nog också bra, men mina tål dom ej) Efter varje promenad kammar, borstar och plockar jag, krypen spatserar runt...!! Enstaka lurar oss, och sätter sej förstås! Allrt detta är "vardagsmat" för alla med lurviga husdjur som vistas ute. Men finns någon som V-E-T om dessa parasiter är till N-Y-T-T-A i det ekologiska systemet? Har försökt ta reda på via internet, men lyckas bara få fram vad dom själva kan föra med sej. Någon som vet? Ha en fin fortsatt sommar alla odla-nu-kompisar![attachment=21187:dog3.gif]
Gossen Ruda
Det är alltid vanskligt och ibland fåfängt att dela in djur och växter i såna som är till nytta eller skada. Varje organism är i stort sett till för själv men samarbetar ibland med andra. Fästingarna har hittat en nisch i naturen där dom är framgångsrika, mat finns i överflöd och själva är dom inte attraktiva som mat. Saken har diskuterats här tidigare nånstans.
yla
dom e väl bra för borreliabacillerna o tbebacillerna o vad mer dom kan föra med sej o de e ju bra för dom ,,dock inte för oss
confused.gif
Piccante
Japp, det har diskuterats tidigare. Det är inte gynnsamt för någon organism att endast vara till nytta för andra i så stor utsträckning som möjligt och inte dra nytta va något själv. Det vore höjden av altruism men det finns inte.

Ser man till helheten så håller väl fästingar nere rådjurstammen och begränsar andra djur och det gynnar väl säkert någon växt som annars skulle bli rådjurskäk.
Myosotis
Människor är skadliga. De är inte till någon nytta alls! De borde utrotas.
CillaM
Jag läste nånstans att de är oerhört viktiga i sin lilla position som virus och bakteriespridare.. Jo men, att man får sjukdomar av dom vet vi
qorneliz
TACK alla för Era kunskaper om denna vederstyggliga parasit. Eftersom den är just detta (parasit) så har den troligen ingen annan uppgift än att "sko sej själv", samt var transportör åt virus/baketerier. Fortsätter väl mina försök att hålla dom ifrån oss så långt det nu går. I dag efter senaste hundpromenaden plockade jag 23 st. (uppdelat på tre jyckar förstås) Dom hade inte hunnit sätta sej, vilket jag tackar försynen lite extra för... Natur-dekokten funkar bra! Ha det så gott!
skogstroll
CITAT (Myosotis @ 15-07-2008, 21:15) *
Människor är skadliga. De är inte till någon nytta alls! De borde utrotas.

tummenupp.gif exakt, är det något väsen som bara för skada med sig så är det människan! Fästingarna kommer inte förstöra världen med sina puffande cityjeepar...
Azur
Vi har lite fästingproblem, så jag kollade upp livscykeln för fästing. Det var rätt intressant.

De första pyttesmå stadierna av fästing suger inte blod från stora däggdjur, utan går på gnagare, i praktiken sork och skogsmus. Angreppen på sork kan bli så stora att sorkens hälsa blir nedsatt - en sork fångades med 452 fästingar på sig!
Om man vill se nån nytta för människa med fästingar är det kanske denna, att de jäklas med sork och möss.
Det är också på sork och möss fästingen smittas av de parasiter som senare kan smitta människor; i TBE's fall sprids parasiten bara mellan fästingar som samtidigt suger blod på samma sork, dvs parasiten stannar inte i sorken!

Senare stadier i fästingens utveckling behöver däremot suga blod på ett större däggdjur, i praktiken ofta rådjur och harar pga att de är så vanliga. Rådjur har i snitt nåt hundratal fästingar på sig, men tar mindre skada än sorken pga att de är så mycket större.

Men det intressanta i kråksången är alltså detta: man kan bekämpa fästingar genom att bekämpa sork och möss, och genom att hålla borta rådjur och harar!

En annan intressant grej är att det finns i USA matningsautomater för både hjortar och möss som inte dödar djuren utan bara applicerar bekämpningsmedel på dem, samma medel som man på apoteket kan köpa för hund & katt (Frontline). Det medlet stannar kvar i djuret i fyra veckor, och dödar alla fästingar som biter djuret.
Vet inte om såna automater finns tillgängliga i Sverige, men jag föreställer mig sånt kunde vara intressant t.ex. på öar i Stockholms Skärgård där det inte ständigt kommer in nya värddjur.

Samma medel finns också som spray - man har i USA besprutat stora områden för att minska fallen av Borrelia. Det är tydligen effektivt men dyrt.

Vet ni förresten hur man uppskattar antalet fästingar i ett område?
Man tar en vit frottéduk, 1x1 meter, sätter en träribba på en sida för att spänna ut den, och sen släpar man duken (med den utspända sidan först) genom vegetationen i tio meter. Sen är det bara att flippa runt duken och räkna hur många fästingar som satt sig på den. Tyvärr fastnar för få av fästingarna för att det skall duga som bekämpningsmetod, men man kan få en uppfattning om hur många fästingar som finns i ett område.

Lessen för lång post, men så här kan det gå när man börjar googla något och följa länkarna! tongue.gif
yla
så har man bra jaktkatter o frontline på dom så borde man kunna bli av med några stycke fästingar tänk om man kunde bespruta stigar o sånt man går på

fast peppar peppar de e mest min ena katt som har fästingar på sej han kommer också me möss,den andra katten har mer sällan fästingar,,, vovven får nån enstaka o jag kan hitta nån ibland som kryper på mej..men jag tänker mej att fästingar ska dö ut här me hjälp av frontline o katterna whistling.gif innocent.gif man kan iallafall hoppas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon