Full version: Hjälp med Vädd
TantGredelin
På Åbergs trädgårdar i Ystad såg jag en hög vädd, ca 1½ meter, vit till gulvit, växte utan stöd och kryllade av insekter. Vill ha vill ha! Men glömde ta reda på sortnamnet. Finns det nån som vet?
Biggan_
Det kanske är den HÄR
TantGredelin
Tack Biggan, men den här var högre, som en jättevädd Cephalaria gigantea. Fast vitare, det kanske finns en vit namnsort?
Ophelia
Är oxå inne på Cephalaria gigantea eller kanske alpina (men den är ju sällsynt). Har ett bestånd C. gigantea inte långt från min syster och de är ganska ljusa (nästintill vita) med mycket lite gult/lime i. En del av dem blir inte så färgade. Tror att den ljusa färgen kan man selektera till sig om man frösår och bara sparar de allra ljusaste och låter dem föröka sig.
Eva 33c
Så här ser mina cephalaria alpina ut: BILD
Den har inga "kantblommor" så blomman ser nästan rund ut. Den blir inte så hög som gigantean men mycket stadigare. Gulheten kan skifta lite även på denna växt.
TantGredelin
[attachment=21204:Kopia_av_P1030189.JPG]

Nu har jag hittat en bild på själva blomman. Så det stämmer inte riktigt med den där alpinan heller, men SÅ fin den är. Vill ha den också... Blir visst ett väddår i år.
Eva 33c
Mycket fin blomma! Men nån C alpina är det inte som sagt. Hos Jelitto finns det frön att köpa till en Cephalaria leucantha Bild från Jelitto som verkar lite ljusare i färgen och blir runt 160cm hög. Enligt "skud" finns också en C transylvanica, men det ger bara en enda bildträff på google. Men den ser ut som din i blomman men jag hittar inge uppgifter om storlek mm. Annars kan du väl ringa till Åbergs och fråga? Om du gör det får du upplysa oss här sedan vad det var för sort, nu vill ju jag också ha en sån... flirting.gif
TantGredelin
Ja, den bilden stämmer bra med hur blomman såg ut. Jag kollade i Åbergs plantlista, men där säljer dom bara gigantea, det jag såg och längtar efter nu var planterat i deras visningsträdgård. Cephalaria leucantha är den som stämmer bäst. Medan jag har letat har jag hittat många andra underbara, och i Trädgårdsföreningen i Göteborg fanns det en massa blå fält- eller ängsväddar (utan namnskyltar) planterade i en del av rosenkvarteren. Bara 30-40 cm höga, intensivt blå, styva stjälkar, stora blommor. Suck! Tack till er som hjälpte till, nu ska jag luska ut var plantor kan finnas till underverken!
Heda
Jag tycker att det ser ut som höstvädd på blomman...men de blir ju inte riktigt så höga... g.gif
Eva 33c
CITAT (TantGredelin @ 16-07-2008, 01:03) *
Tack till er som hjälpte till, nu ska jag luska ut var plantor kan finnas till underverken!

Jag blev lite sugen på att köpa fröna från Jelitto (den på bilden) inför nästa säsong, har du inte hittat plantor till dess kan du få lite frö av mig då.. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon