Full version: vad är det vita?
Elisabeth P
Jag har för första gången vänt min trädgårdskompost. Jag startade den förra året med gröna kompostgaller i två delar. Nu behövde den lagas med lite ståltråd och då passade jag på att vända över allt i den andra delen, mycket förvånad med glad blev jag då jag upptäckte att det redan var jord i botten. Men av någon andledning är det lager av vitt "mjöl" över allt. Vad kan detta vara, det är absolut ina maskar snarare mögel. Vad gör jag åt det?
Hur stark är sådan här kompostjord? Bör jag blanda de med något?
Bör kanske tillägga att jag endast slänger rent trädgårdsavfall. (gamla blommor, gräsklipp, grästuvor och kvistar som jag malt i kvistkvarnen)
Åsa, mälardalen zon 2
Kompostjord gjord på enbart trädgårdsavfall brukar vara ganska näringsfattig så man kan ju blanda upp den med ex. kogödsel på säck.

Det vita mjölet kan vara någon svamp det finns svampar som är nedbrytare av dött organiskt material = saprofyter
Elisabeth P
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 15-07-2008, 20:33) *
Kompostjord gjord på enbart trädgårdsavfall brukar vara ganska näringsfattig så man kan ju blanda upp den med ex. kogödsel på säck.

Det vita mjölet kan vara någon svamp det finns svampar som är nedbrytare av dött organiskt material = saprofyter

thanks.gif Åsa

Svampen bör göra nytta, eller skadar den kvaliten på jorden ?

Eftersom jag har en öppen kompost antar jag att jag inte bör lägga annat än just trädgårdsavfall, eller hur funkar det?
Eva i Västerås
Det är riktigt, bara trädgårdsavfall. Matrester kan dra råttor och annat kul...
Om man inte har i massor av gräsklipp kan man vattna trädgårdskomposten med urin för att höja kvävehalten och få det att förmultna snabbare. Eller ha på lite hönsgödsel, fast det måsta man ju betala för ;=). Då behöver du inte blanda upp med köpegödsel. Det är mest kväve som kan bli lite i underkant i trädgårdskompost.

Svamparna gör stor nytta för att bryta ner växtdelarna. Dom är nog borta när jorden är färdig. Se till att få med lite gammal kompost i botten när du börjar lägga en ny. Det är lite som jästen i degen.
Elisabeth P
okej, tack. Ni är så duktiga så jag lär mig nytt hela tiden.
Tycker dessvärre att det är lite otrevligt med urin/guldvatten (maken skulle nog få slaget) funkar det lika bra att vattna med nässelvatten för det har jag gott om. Gissar att jag i så fall ska späda det även för kompostens räkning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon