|
sway307
15-07-2008, 13:14
Hejsan, ifjol flyttade jag och min fru in i ett hus, som är beläget alldeles intilll ett inlopp till en sjö samt en stooooor damm. Huset och tomten (ynka 800kvm) står praktiksttaget på en stenkista. Har just upptäckt (till min stora förvånging) att trädgård är ett intresse. Har börjat så smått försökt få ordning på trädgården med den tid man har, håller på att måla om huset en sida per år också (Empire grönt med vita knutar), samt att vi väntar tvillingar här nu vilken vecka som helst är i vecka 36 nu.
Då till frågorna, Jag kommer lägga upp bilder på trädgården i denna tråd. Och be om tips. Vi har bestämt att vi skall plantera lite träd då dem som står här redan är ui dåligt skick. Det kommer bli iaf. En hängbjörk (den som hänger mest) Sedan hoppas vi på en apel, samt ett pil träd.
Rabatterna här är inte direkt vårdade och har samtliga växt igen totalt. Jag har så sakteliga börjat gräva ur dem. Men omgivningarna i denna trädgård ger mycket möjligheter. Men när man är helt grön på detta med trädgård så blir det svårt. [attachment=21190:förminskDillpionen.JPG] Här är en rabatt, dillpionen skall givetvis vara kvar den är otroligt stor och vacker, hitanför till vänster har vi en Nordisk stormhatt som också är stor, men sedan har vi en hel rabatt som är igen växt som ni kanske ser. Den kommer grävas ur totalt och sedan är den öppen för förslag. Omgivningarna här är helt klar varierande, här kommer lite bilder. [attachment=21195:framsida_dammen_tv.JPG] Detta är framsidan ,rabatten närmast är den som jag planerar att börja med. Några tips på layout? eller skall man behålla den i sin strama rektangel?
[attachment=21196:baksidan.JPG] Baksidan, inte mycket yta här...
[attachment=21197:muren.JPG] Här har vi muren den går jäms med kortsidan på huset. Har sällan sol mer än på bilden. [attachment=21198:äppelträd.JPG] Här har vi ett äppel träd, till hjöger om dörren in till jorkällaren har vi en rabatt och hela väggen på vänsterkan av jordkällaren är en igenväxt rabatt.
[attachment=21199:trappa.JPG] Trappan ner på tomten ifrån vägen. har en lika rabatt på vänstersida om den. [attachment=21200:björkarna.JPG] Björkarna som idag står på tomten, dessa kommer bli utbytta av en hängbjörk, men vi tar inte ner dem förrän den växt till sig. '
Det var allt jag hade att visa, sedan kommer jag att anlägga en lite mindre del av trädgården ,vart har jag inte bestämt ännu, till en japansk inspirerad hörna, där jag kan ha mina bonsaiträd.
Hoppas på många ideér och tankar kring hur jag kan göra. Främst med den lilla rektanguklära rabatten då det är den jag tänkte börja med. Och kom ihåg en bild säger mer än 1000 ord! Hoppas att jag kan få hjälp av all expertis och kunskap som finns här på forumet, med lite tips och ideér. MVH/Jens
Gunilla T
16-07-2008, 11:40
Vilken vacker tomt!...där kan du så småningom göra mycket!
Ta inte i för mycket i början, fundera, läs på om växter och deras livsvillkor. Det lönar sig aldrig att sätta en skuggälskande växt i solen.
Bestäm dig för en yta att börja med och gör ett ordentligt underarbete så slipper du en del problem senare.
När du gör rabatter - tänk på att raka eller helt runda rabatter sällan är särskilt intressanta. Rada inte stenar på rad runt en rabatt - försök att variera. Bygg med torvblock upphöjda rabatter - snyggt om man gör dom lite böljande och oregelbundna.
Sten är vackert i trädgården, ju större stenar desto snyggare. Små stenar gör att det blir plottrigt! Plantera in buskar och små träd så du får höjdvariationer, en platt liten rabatt blir lätt intetsägande.
Tänk inte bara blommor - växter har så många andra kvaliteter. Blomningen finns bara en kort stund och en bra växt skall ha något mera som gör den intressant under hela säsongen t.ex. färgen eller formen på bladverket. Skapa kontraster med färg och form.
Och framförallt, se till att du har en bra jord - gödsla med stallgödsel varje år så får du snart rabatter md god mylla och ett rikt mikroliv och maskarna jobbar för dig i rabatterna!
Österläge
16-07-2008, 11:50
Jätteintressant att se din fina tomt och att läsa om dina idéer! Jag kommer nog följa den här tråden, behöver själv tips för min nya trädgård - har just köpt hus där vi flyttar in i oktober. Vår tomt är dock rätt liten, knappt 200 m2, så det är ju lite andra premisser...  Hoppas du får många tips o idéer från alla kunniga forumpersoner!
Ingrid Zon3
16-07-2008, 13:36
Jo, trädgårdintresse kan komma plötsligt  ! Förstår att det slagit till, för tomten verkar ha härlig potential. En sån där stenmur skulle jag inte ha något alls emot... En sak som slår mig spontant är att om tvillingar är på G nu är det lika bra att inhägna tomten först som sist. Speciellt som ni har nära till vatten. Häckar kan bli svårt att få upp tillräckligt snabbt. Till sensommaren nästa år har ni säkert fullt sjå att jaga i fatt barnen, och det är ju inte säkert att de springer åt samma håll  . Vilken ände på landet man bor i brukar vara intressant. Man har olika idéer vad gäller öppenhet i norr och söder. Sen är det ju intressant med växtzon för träd och buskar. Björkarna: Jag gissar på att den nya björken får det kärvt att etablera sig bredvid sina fullvuxna släktingar. Tror att det går fortare att få upp den om ni tar ner dem ni inte vill ha kvar, även om det blir kalt. Rabatten: Håller med om Gunilla om former. Vill ni behålla den raka formen så bredda den i alla fall rejält. Vill man ha plats för blomning hela säsongen så bör bredden vara minst 1,2 meter har jag läst nånstans. Och lägg ut trampstenar för rensning först som sist.
sway307
16-07-2008, 22:34
CITAT (Gunilla T @ 16-07-2008, 12:40)  När du gör rabatter - tänk på att raka eller helt runda rabatter sällan är särskilt intressanta. Rada inte stenar på rad runt en rabatt - försök att variera. Bygg med torvblock upphöjda rabatter - snyggt om man gör dom lite böljande och oregelbundna. Torvblocksupphöjd rabatt...??? jag har ju en tanke om hur det kannske kan se ut men jag har ju inte en aning om hur en sådan rabatt ser ut? Jag hade faktiskt tänkt att höja upp rabatten och göra en eventuell oregelbunden form i den nedre delen mo dammen, eventuellt runda av den in mot tomten. Jag fick som jag ville och har nu planterat en Lönn!!!!! Bild kommer på den imorgon hoppas jag. När jag ändå grävde ur för lönnen så tänkte jag liiite längre än näsan för en gång skull och tog ur en Rejäl rundel runt den så det kan bli en framtida rabatt. Jag är främst intresserade av fleråriga växter i trädgården, då jag inte är direkt intresserad av att springa runt varje vår och plantera nytt. Då sköter jag hellre en snygg rabatt. Sedan har jag funderat här lite fram och tillbaka ang. hängbjörken som jag nämnde. Men vi är ute efter ett snabbt växande träd med gott insynsskydd. Och tänkte att kanske vi skulle plantera en Pil där istället. då kommer vi plantera den en liten bit utanför bkörkarna för att vara säker på att den tar sig lite. Vad jag förstått så är det också ett ganska törstigt träd. Jo ang. staket så är det något vi planerat också. Vi har pratat om vanligt staket, men även om grönt "hundstängsel ca 1m högt. Det döljs lättare i växter enligt min mening. Sedan till lite ideer jag fick igårkväll efter lite läsande här på forumet. Den björk som står ytterst i den lilla treiangeln, dvs den till höger på bilden. Kommer nog antagligen att få en klematis kompis. Vad tror ni om den ideén ? Nog är det väll försent att börja plantera saker i år? Eller går det fortfarande? Tack för alla svar fortsätt komma med ideér ,tips och förslag. Min växtzon? ja det kanske är 4-5. Bor i Edsbyn
Jag skulle vilja säga att istället för att INTE ta i...ta i. Gör hellre EN rejäl rabatt än flera små. Till att börja med. Då får du snabbt en känsla av lummighet och "trädgård". Den rabatt du har gjort skulle jag utöka ordentligt. Bredda till iaf 1,2 m och utöka den i en vinkel mot ormbunkarna (om det är ormbunkar i bakkant), så att dessa så att säga blir fond åt rabatten. I nuvarande delen skulle jag sätta de högsta växterna i mitten för att höja väggkänslan och nyfikenheten för att gå in i rummet och kika på andra sidan. På så sätt skapar du också ett rum med Pionerna (är det pioner i framkant?) i förgrund. En liten gång i hörnet (inne vid ormbunkarna), kanske med plattor och en rosen/humle båge. Den rundade formen i gräskanten inbjuder också till en rabatt från pionerna bort mot busken (Ros?) i linje med gräskanten (båge alltså) Nu är hela rummet avgränsat med väggar. I staketet längs tomtgränsen skulle jag ha en liten grind i in i rummet mellan pionen och nuvarande rabatt. Gärna med en rosenbåge (ros, humle, vildvin, kaprifol etc)för extra inbjudande lummighet. En båge över grinden ger känsla av ett fönster som förbipasserande kan kika in i och förundras över din fiina trädgård Det är inte alls försent att plantera växter, perenner alltså. Problemet så här års är att det går åt mycket vatten åt de nyplanterade växterna, var beredd att vattna nästan varje dag om det är fint väder. Sen sommaren-hösten (aug-sept) är mindre krävande då det ofta regnar mer och är svalare. Höstplanterade växter får i lugn och ro etablera sig inför vintern och komer igång snabbt på våren. De hinner ofta växa till sig ordentligt kommande sommar. Tänk på att sätta plantor med varierande blomningstid, så att ni har något att titta på från försommar till höst. Gräv hela rabatten nu, sen kan du plantera allt eftersom du vet vilka växter du vill ha. Gör gärna ritningar, i ngn skala, så är det lättare att planera för antalet växter mm. Sätt hellre många av samma i grupper än massvis med sorter utan struktur, då syns varje sort bättre och försvinner inte i ett virrvarr. Lycka till!! Å grattis till ett underbart intresse!!  //Heda
Gunilla T
17-07-2008, 09:02
Har aldrig vågat plantera någon pil - vackra träd och buskar, javisst, men eftersom de är snabbväxande betyder det att de kräver mycket vatten och näring som de snabbt växande rötterna söker överallt - även i vattenledningssystem kan de tränga in och förstöra.
En clematis har nog dessvärre ingen chans att etablera sig under en björk. Clematis vill ha mycket näring och fukt och det vill björken också och den vinner. Mycket få växter klarar att växa under björkar och även om man sätter rotspärrar så brukar björkrötterna ändå hitta dit. Taklök klarar sig...
CITAT (Gunilla T @ 17-07-2008, 10:02)  Har aldrig vågat plantera någon pil - vackra träd och buskar, javisst, men eftersom de är snabbväxande betyder det att de kräver mycket vatten och näring som de snabbt växande rötterna söker överallt - även i vattenledningssystem kan de tränga in och förstöra. Gunilla, jag har två stora, vackra gamla silverpilar bara några meter från huset hemma i småland och både vatten och avlopp fungerar perfekt. Jag tror inte att man behöver vara så rädd för att plantera pil, om inte annat så kan man ju sätta dem på rätt sida om huset, och inte rakt över avloppsrören
Gunilla T
17-07-2008, 09:37
CITAT (Grå @ 17-07-2008, 10:07)  Gunilla, jag har två stora, vackra gamla silverpilar bara några meter från huset hemma i småland och både vatten och avlopp fungerar perfekt. Jag tror inte att man behöver vara så rädd för att plantera pil, om inte annat så kan man ju sätta dem på rätt sida om huset, och inte rakt över avloppsrören  Javisst, det kan gå bra, det värsta inträffar ju inte alltid men, som sagt, jag vågar inte. Har planterat ett silverpäronträd istället.
Silverpilarna är ju så otroligt vackra!! Lyllos dig Grå! Har bekanta som har en uråldrig jätte!! Den lyser på sommarnätterna!!
sway307
17-07-2008, 10:20
[attachment=21325:lönnenplanterad.JPG]Uppdatering!
soulfire
17-07-2008, 11:33
grattis till en jättemysig tomt! jag tror att du redan verkar ha tänkt på ganska mycket men något som jag har prioriterat så är det träd (för de tar lång tid), gångar och planering av uteplatser. sen hade jag nog funderat lite på de kommande barnens framtida lekplats och gjort den mysig (det tar ju lite tid innan den växer upp) med något frukträd som skuggar eller en pilkoja/staket den planteringen/rabatten jag hade fixat med först hade nog varit den där ni sitter mest, uteplats/altan(för sen ser ni) sen hade jag fixat med den vid framsidan(för den ser andra) den på framsidan hade jag nog gjort kraftigare och sluten till en form- istället för många olika öar. jag hade kopplat ihop den till en halvcirkel kanske med ormbunkarna och den andra planteringen lycka till!
sway307
17-07-2008, 17:26
CITAT (Heda @ 17-07-2008, 08:21)  Jag skulle vilja säga att istället för att INTE ta i...ta i. Gör hellre EN rejäl rabatt än flera små. Till att börja med. Då får du snabbt en känsla av lummighet och "trädgård". Den rabatt du har gjort skulle jag utöka ordentligt. Bredda till iaf 1,2 m och utöka den i en vinkel mot ormbunkarna (om det är ormbunkar i bakkant), så att dessa så att säga blir fond åt rabatten. I nuvarande delen skulle jag sätta de högsta växterna i mitten för att höja väggkänslan och nyfikenheten för att gå in i rummet och kika på andra sidan. På så sätt skapar du också ett rum med Pionerna (är det pioner i framkant?) i förgrund. En liten gång i hörnet (inne vid ormbunkarna), kanske med plattor och en rosen/humle båge. Den rundade formen i gräskanten inbjuder också till en rabatt från pionerna bort mot busken (Ros?) i linje med gräskanten (båge alltså) Nu är hela rummet avgränsat med väggar. I staketet längs tomtgränsen skulle jag ha en liten grind i in i rummet mellan pionen och nuvarande rabatt. Gärna med en rosenbåge (ros, humle, vildvin, kaprifol etc)för extra inbjudande lummighet. En båge över grinden ger känsla av ett fönster som förbipasserande kan kika in i och förundras över din fiina trädgård Det är inte alls försent att plantera växter, perenner alltså. Problemet så här års är att det går åt mycket vatten åt de nyplanterade växterna, var beredd att vattna nästan varje dag om det är fint väder. Sen sommaren-hösten (aug-sept) är mindre krävande då det ofta regnar mer och är svalare. Höstplanterade växter får i lugn och ro etablera sig inför vintern och komer igång snabbt på våren. De hinner ofta växa till sig ordentligt kommande sommar. Tänk på att sätta plantor med varierande blomningstid, så att ni har något att titta på från försommar till höst. Gräv hela rabatten nu, sen kan du plantera allt eftersom du vet vilka växter du vill ha. Gör gärna ritningar, i ngn skala, så är det lättare att planera för antalet växter mm. Sätt hellre många av samma i grupper än massvis med sorter utan struktur, då syns varje sort bättre och försvinner inte i ett virrvarr. Lycka till!! Å grattis till ett underbart intresse!!  //Heda Bara älskar dina Ideér det lät riktigt vackert. Men det är svårt att föreställa sig. Du tror inte att du kan sno en av mina bilder och rita lite lätt på den. Mest streck var du tycker rebatter osv bör gå. Det hade vart jätte snällt. Och som sagt nu står en lönn där som man bör ata hänsyn till
Viburnum
17-07-2008, 19:45
Såg jag rätt? var det en dillpion du hade i rabatten på en av de första bilderna? Säger bara ett stort Grattis i såfall!
sway307
17-07-2008, 22:27
CITAT (Viburnum @ 17-07-2008, 20:45)  Såg jag rätt? var det en dillpion du hade i rabatten på en av de första bilderna? Säger bara ett stort Grattis i såfall! Japp det är en Dillpion som är kanske 1.5m i Diameter. Den är Ordentligt stor. Och tättintill på vänsterkant är en Stormhatt som också är riktigt stor även tätt bakom dillpionen har vi en till "vanlig" pion. Dock är den liten på den bilden då den är tagen tidigt i sommar , ni ser ju påskliljorna. Dillpionen är ifrån tidigare ägare som hade låtit HELA rabatten växa igen fullständigt. Trots detta så överlevde den. Har hört att dem skall vara svåra att ha. Men vi har ju inte gjort något med den. Nu när jag börjar få upp ögonen för trädgård så kommer jag antagligen titta till den lite extra. Myrorna ÄLSKAR den. Sedan tycker ju jag att den blommar ut alldeles för fort! På tal om pioner så är det ju en massa pioner i vår trädgård sedan tidigare i den bågen i förgrunden på en av bilderna. De har nu blommar över. Skall jag knipsa av de utblommade blommorna? eller skall man låta dem sitta kvar?
Ingrid Zon3
18-07-2008, 05:45
Pioner kan vara lite svåra i starten men när de väl etabblerat sig så står de kvar. De behöver inte mycket skötsel. En aning gödsling t.ex. nu, men absolut inga mängder. Lägg i en ring runt plantan. Vill du ta bort det överblommade så gör det. Annars låter man bli och kan ibland få frö från dem. Pioner blommar kort, ja visst, men jag börjar uppskatta "primörerna" mer och mer. En del växter i trädgården som bara blommar hela säsongen rycker man ju mest på axlarna åt. Ska du flytta en pion så gör det på sensommar/höst och gräv upp rejält med jord runt rotklumpen.
Sway jag ska försöka. Men du får ge dig till tåls över helgen tror jag...
Hur långt ut är det till vägen från rabatten?? Har du ngn bild åt andra hållet, dvs om du står vid lönnen vänd mot rabatten?
Trevlig Helg!
//Heda
sway307
20-07-2008, 00:14
CITAT (Heda @ 18-07-2008, 17:55)  Sway jag ska försöka. Men du får ge dig till tåls över helgen tror jag...
Hur långt ut är det till vägen från rabatten?? Har du ngn bild åt andra hållet, dvs om du står vid lönnen vänd mot rabatten?
Trevlig Helg!
//Heda Här kommer en del bilder på denna del av trädgården: Denna bild är tagen ifrån ett fönster på övervåningen.  På denna bild står jag nedanför Pion bågen till höger om Schersminen (som jag tror det är) I bortesta högerkant av gräsmattan, om man utgår ifrån ovanstående bild.  Här har jag stigit ut från vår tomt och tar kortet mellan buskarna in mot huset och in mot trädgården. Tomtgänsen går i kant med buskarna ungefär.  På denna bild så har jag ställt mig ganska precis mitt emellan buskarna  Från vägen till rabatten är det kanske 2-3 m inte mer Det utrymme som finns för att bredda rabattan är ju mot huset, kanske lite mot lönnen också. Sedan från rabattens ände till ormbunkarna är det väll 3-4 meter också. Hoppas du förstår lite bättre hur det ser ut nu. Tack för att du tar dig tid. Alla förslag och ideér är välkomna.
sway307
01-08-2008, 21:24
Ingen med fler tips, eller kanske en enkel ritning, det räcker ju med streck på korten för att visa
Ingrid Zon3
02-08-2008, 09:50
Nu får vi se hur det här kan gå. Den där lampan känns väldigt dominerande på bilderna. Personligen skulle jag byta ut den mot flera mer diskreta belysningspunkter men smaken är ju olika.
Jag skulle undvika att ha småbitar av gräs överallt och ha en mer sammanhängande plantering av buskar och perenner, och lägga till lökväxter förstås. Här är nåt försök till skiss, inte lätt när man inte har riktiga grejer men jämna till "linjerna" i fantasin.
De svarta strecken kan vara gräns mellan plantering och gräs. Men helst skulle jag nog skippa grästungan helt och köra plantering ända till den röda linjen.
[attachment=22094:Sways_trgd.jpg]
Jag skulle fundera på att fortsätta med en benved till, dels för att jag gillar dem och dels för att undvika plottrighet. Ta ett gäng sticklingar och se hur det går.
Visst kan det bli dyrt med så mycket perenner och buskar, men om man tar lite i taget kan man ofta komma över plantor utan att behöva betala så mycket, sticklingar och frösådder, vänner och grannar som rensar ut i sina trädgårdar. Använd ettåringar för att fylla ut så länge.
jag hade nog gjort ett "rum".....och jag har försökt rita i paint...men herre minje.......va dåligt det gick. Men iallafall...ett litet rum...med en portal eller liknande som ingång. Nu kanske ingången hamnar lite fel på min ritning, men den kan ju placeras så det stämmer från huset sett. Runt trädet skulle det passa med en 6 kantig bänk eller liknande.[attachment=22102:lönnenplanterad.JPG]
sway307
04-08-2008, 20:08
CITAT (Ingrid Zon3 @ 02-08-2008, 10:50)  Nu får vi se hur det här kan gå. Den där lampan känns väldigt dominerande på bilderna. Personligen skulle jag byta ut den mot flera mer diskreta belysningspunkter men smaken är ju olika.
Jag skulle undvika att ha småbitar av gräs överallt och ha en mer sammanhängande plantering av buskar och perenner, och lägga till lökväxter förstås. Här är nåt försök till skiss, inte lätt när man inte har riktiga grejer men jämna till "linjerna" i fantasin.
De svarta strecken kan vara gräns mellan plantering och gräs. Men helst skulle jag nog skippa grästungan helt och köra plantering ända till den röda linjen.
[attachment=22094:Sways_trgd.jpg]
Jag skulle fundera på att fortsätta med en benved till, dels för att jag gillar dem och dels för att undvika plottrighet. Ta ett gäng sticklingar och se hur det går.
Visst kan det bli dyrt med så mycket perenner och buskar, men om man tar lite i taget kan man ofta komma över plantor utan att behöva betala så mycket, sticklingar och frösådder, vänner och grannar som rensar ut i sina trädgårdar. Använd ettåringar för att fylla ut så länge. En benved till? För mig som ärr ny här blev det svårt att förstå. Vad är benved? Ni båda pratar om rum. om man eftersträvar en hög rabatt för att få mer av en vägg känsla vad skall man då satsa på? jag gillar inte buskar så jättemycket men är galen i små klostofobiska oaser av hängande växter ax tjocka väggar. Har tänkt på humle men nog måste det finnas fler fina alternativ?
Ingrid Zon3
04-08-2008, 22:08
Inte undra på att du inte förstår, jag menade kornellen, busken med vita bladkanter, hemskt ledsen.
Grejen med buskar är att du får struktur, lite höjd och form, i planteringen även under icke växtsäsong.
Humle har hemska rötter. Har nästan "humlefobi" efter att ha försökt få bort den från en tidigare trädgård. Jag skulle inte placera den i en rabatt, möööjligen eventuellt kanske... i gräsmatta eller med stenläggning runt. Klematis, klätterrosor, kameleontbuske, pipranka, kaprifol, det finns många alternativ tycker jag.
Okej då...nu ska jag alltså prova att lägga upp min katastrofala ritning från paint...fy 17 va SVÅRT det är!!!  man blir ju helt snurrig!!! Tyvärr har jag ingen scanner, det hade varit mkt enklare att rita för hand.....något sånt här kanske: [attachment=22297:lönnenpl...erad_rit.JPG] Du får nog titta i min text från tidigare för att fatta allt....en rosenbåge i hörnet med liten plattgång under. Bredare rabatt med höga växter i mitten. Rabatt i framkant mot ormbunkarna. Efter att ha kollat lite nogrannare på alla dina bilder så vill ni kanske inte ha staket där...isf fortsätt med buskar/stora perenner/stora gräs fram till den smalare portalen med grind. Jag ritade ju inte in rundeln under lönnen...som jag tror att jag tyckte skulle vara större...någon gång i framtiden , när lönnen är stor skulle det vara mysigt med en sådan där "runt-trädet-bänk". Rabatt bortåt fortsätter i linje med pionerna...ja hrmm  du får fråga hur mkt du vill om vad det är för kråkor du ser....förlåt att det har dröjt....skämdes för mina kråkstreck... //Heda
Järfälla
06-08-2008, 09:09
Först och främst: tror ni att ni kommer att använda ytan, dvs sitta där? Om det känns som att det blir ett mysigt ställe att sitta på (leka på), så inhängna den ännu mer - antingen med klättrare på enkla spaljéer, eller låg vintergrön "häck" utanför rabatterna, som håller ihop helheten (låg buxbom/liguster). Också tycker jag du ska bli vän med buskar... :-) Bekanta dig med blommande buskar först, kanske doftande. Buskar tillför strukutr/skelett året om. Så inte hela ytan blir platt vinterhalvåret. Om det ska bli ett rum så förstärk gärna det även på "golvet", kanske kan ni ha grus eller stenplattor där? (på sikt) Gräsmatta ska man ha där man behöver, men det finns inget som kräver så mycket skötsel, så ersätt det med annat där du kan.
Jag är lite rädd att det blir "kolonilott"-plottrigt av ytan. Även om trädgården är liten så tjänar man på att tänka i "stora penseldrag". Huset är ju inte ett Villavillerkullahus heller.
Det är bra att sammanbinda rabatter och buskar till hela ytor, och försöka skippa små gräsvrår mellan olika delar. Satsa i så fall på marktäckande perenner för att fyll ut marken. De funkar också bra som lugnande och sammanbindande inslag.
Om ni INTE kommer att vara där, skulle jag göra det till en frodig oas. Kanske en gång in (för skötsel + många klivstenar så du kommer åt) och en liten stol, ett hemligrum. Eller om du vill göra en spiral in... Tycker ungar är kul.. Låt i så fall lampstolpen vara slutet av gången. Inga gångar raka! (Gör dem böjda så man inte ser slutet, det gör det mer intressant)
Om du har dillpion så kan man få längre blomningstid genom att komplettera med svavelpioner (som blommar tidigare, vitgula) och rosenpioner som blommar ungefär samtidigt som dillpionen, sen bondpion och sist blommar luktpionen. Emellan kan du plantera liljor. De har en kontrasterande växtform och tar över blomningen efter pionerna. Gärna höga gräs också, som är vackra även vintertid. Kanske några buxbomsklot eller tujaklot, eller annan barrväxt (finns massor av fräcka nu).
Och komplettera med mer korneller - de har fint grenverk även vintertid och de med variegerade blad lyser upp fint. Det är alltid bra att komplettera av det man har!
Rita upp formen och tankegångarna och ha som vision och navigationsinstrument, och ta det pö om pö. Men gå inte i fällan att komma hem med EN nya planta/buske varje gång du åker till en plantskola. Det är lätt hänt!! Om du inte kan kan köpa 3 av sama sort ska du låta bli köpa, har jag lärt mig. (Men jag lever inte som lär...)
Lycka tilL!
sway307
06-08-2008, 15:28
Oj vad mycket fina alternativ och det get ju lite tanka på vad man vill ha oxå. Jag gillar dina tanka heda. Men gillar även mer lummighet och "regnskogs känsla" så piprankan ger ju en härlig känsla efter vad jag läst. Kanske att man kan sätta ut några spaljer eller eventuellt någon stor stärdstam att fylla med för att få den att riktigt hänga över och ge en nästan klostofobisk känsla för att sedan öppnas upp i ett litet rum med en bänk med kanske kamelesontbuske omringande. Ideerna är många. idag anlade jag en rabatt på en sida av huset jag inte trodde jag skulle jobba med kort kommer på den imorgon kanske. Tvillingarna här hemma tar ganska mycket tid nu  Men jag gillar utformingen även om dne är något liten så hänger den ihop lite med omgivningen. Så nu är jag ute efter läckra plantor som kanske är marktäckande men som övegår i något som gillar vatten.
sway307
24-08-2008, 23:07
Uppdatering!! Har fullt upp här hemma med dem 2 nya familjemedlemmarna =) Men lite tid har det funnits. Ovanpåmuren har jag anlagt en mindre stenrabatt. Jag hade tänkt rensa upp längst med hela muren. Men sedan insåg jag att kommunen rensar där på under sommaren. Och att det skulle bli ett jäkla jobb att rensa allt då jag ville behålla den naturliga floran av fetknoppar och fetblad. Så det blev en avgränsning med ett enklare trästaket. Före: Se muren på ett av mina första inlägg Efter:  Den vänstra delen:  Den högra delen:  En liten pil har även blivit planterad bortanför björk bersån. Mellan kornellen och den andra busken är en spalje nu i uppbyggnad. Och en Kameleont buske skall planteras där. den är redan inhandlad och klar för plantering.
Du har fått många bra tips. Här är ett till...: Spräng lyktstolpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|