Beran
sos.gif
Klippte ner en klängros tidigt i våras då vi skulle måla huset. Jag vet inte vad det är för sorts klängros, men den har blommat mycket med röda blommor de två tidigare somrarna vi bott här. Vi klippte ner rosen till cirka 40 cm och den kom snabbt att börja växa med nya fina skott.

Nu är nästan hela spaljen täckt med nya grenar, ända upp till hustaket, men det är inte några som helst knoppar. Den har blommat nästan längst ned med 5-6 klasar.

Ska jag ta bort lite av nytillväxten, eller ska den få fortsätta växa? Den kanske blommar till nästa sommar, eller???

Jag är inte så jättebra på rosor, därav frågan. g.gif
Red Top
Halloj!
Den blommar förmodligen inte på nya skott, men nästa år får Du säker en överdådig blomning.
Klipp den bara om Du inte vill att den ska bli så stor. =)
Klippa rosor ska man ju göra när björkarna har musöron=)
Ezereht
kan ju vara en flammentanz smile.gif (blommar på fjolårsveden). Tror inte den behöver beskäras så mycket, bara putsas lite om den blir för "vild".
Kajsa
Rosen blommar troligen på gamla grenar, den blommar då en ggn/sommar, klipp inget låt rosen växa i flera år nu, ta sedan reda på vilken ros du har, sedan kan man klippa lite längre fram. ( Klippte min Flammentanz först efter 5 år )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon